Ebusco levererar 23 eldrivna högkapacitetsbussar för BRT i Örebro

Holländska Ebusco vinner upphandlingen av el-bussar till Örebro. Bild: Svealandstrafiken

Det står nu klart att det blir den holländska elbusstillverkaren Ebusco som kommer att leverera totalt 23 eldrivna högkapacitetsbussar för BRT i Örebro. Bussarna, som levereras i december 2023, kommer med en innovativ design, låg livscykelkostnad och en förarmiljö där förarens säkerhet är prioriterad.

På Svealandstrafikens upphandling av elbussar för BRT-linjen i Örebro kom det in godkända anbud från totalt sex busstillverkare. Leverantörernas lösningar bedömdes utifrån pris och genom en poängbedömning av fyra andra kriterier: livscykelperspektiv, design, förarmiljö och objektivt mervärde BRT. När utvärderingen var genomförd stod det klart att holländska Ebusco vunnit upphandlingen med sin allra senaste elbuss, Ebusco 3.0, och ett avtal mellan parterna är nu undertecknat.

– Ebusco har presenterat en lösning som kommer ge resenärerna och våra förare den bästa upplevelsen. Tack vare en låg vikt och smart design får vi även en elbuss med låg livscykelkostnad och som också bidrar till minskad energiförbrukning, vilket känns väldigt glädjande. Genom den här upphandlingen har vi nu påbörjat introduktionen av tystare och utsläppsfria elbussar i Örebro, som kommer bidra till en mer hälsosam stadsmiljö, säger Martina Lindblom Alanko, Hållbarhets- och inköpschef på Svealandstrafiken.

Ebusco 3.0 kommer med en mängd innovativa lösningar. Bland annat tillverkas bussen till stor del av kompositmaterial, vilket ger en betydligt lägre totalvikt på bussen. Dessutom är bussens samtliga batterier integrerade i golvet. Även för föraren kommer de nya bussarna med flera spännande funktioner, bland annat multifunktionsratt och kameror istället för speglar. Utöver det får förarna även en säkrare arbetsmiljö tack vare att det vid förarhytten kommer att finnas en säkerhetsbalk och skyddsskärm.

– En stor styrka med den här bussen är dess rymliga design, som erbjuder både ett plant golv genom hela bussen och en bredare mittgång än vad som är standard. Både förare och resenärer kommer helt enkelt få en betydligt smidigare och mer komfortabel resa. Extra glädjande är det såklart också att våra förare nu får en säkrare arbetsmiljö, något vi lagt stor vikt vid i den här upphandlingen, säger Geert Schaap, chef för teknik och innovation på Svealandstrafiken.

Redan i dag drivs samtliga bussar inom Länstrafiken Örebro med förnybara drivmedel (biogas och biodiesel) men genom att införa eldriven trafik tas ytterligare ett steg mot en helt utsläppsfri kollektivtrafik.