En tredjedel av alla nya elbilar får underkänt av Folksam

Säkerhetsbrister bland nya elbilar. Foto: Folksam

Folksam släpper nu årets elbilslista med 125 nya och begagnade laddbara bilmodeller. I listan får 93 modeller ’Bra val’ vilket innebär hög krocksäkerhet, godkänt whiplashskydd och autobroms. Men även om säkerheten höjs succesivt för nyare bilmodeller så betyder det inte att en ny bil alltid har högsta säkerhet. Närmare en tredjedel (31 procent) av alla nya elbilar Folksam gått igenom får inte Folksams märkning ’Bra val’.

Hela listan med 125 bilmodeller innehåller 60 elbilar och 70 laddhybrider, där fem bilmodeller finns både som elbil och laddhybrid. Listan utgår från Folksams säkerhetsranking av nya och begagnade bilar och innehåller bilar bedömda från krocktester i EuroNCAP eller verkliga olyckor. Folksams forskare kan konstatera att dagens elbilar erbjuder hög säkerhet med senaste säkerhetstekniken även om det finns förbättringspotential hos de mindre elbilarna. Bland de totalt 60 elbilsmodellerna på listan är det 26 (43 procent) som inte får ’Bra val’ då majoriteten av dessa inte klarar kraven för fem stjärnor i EuroNCAP. Vissa saknar också autobroms som standard eller har underkänt whiplashskydd. 

De tre senaste åren har försäljningen av nya laddbara personbilar ökat från 19 till 53 procent enligt Mobility Sweden. Elbilarna har nu passerat laddhybrider och står för 28 procent av försäljningen de senaste tolv månaderna. 

– Det är första gången vi ser att en majoritet av nya personbilar som säljs är laddbara modeller. 2021 var 6 procent av alla personbilar i trafik laddbara och endast drygt två procent rena elbilar, vi vill skynda på elektrifieringen och omställningen till en hållbar värld och tycker det är viktigt att kunna guida människor till ett säkert och bra bilköp, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Några exempel på säkra, relativt billiga elbilar med lång räckvidd är:  VW ID.3 77 kWh och Cupra Born e-Boost 77 kWh med cirka 550 km räckvidd för 533 900 kr respektive 531 900 kronor samt Renault Megane E-Tech 60 kWh med 470 km räckvidd för 509 900 kronor. Billigast är MG ZS EV, 412 900 kronor, med 440 km räckvidd. Från priset dras 70 000 kronor eller 50 000 kronor i elbilsbonus beroende om bilen köps 2022 eller 2023.

Bland de 60 elbils-modellerna på listan är det 26 (43 procent) som inte får Bra val. De flesta av dessa klarar inte kraven för fem stjärnor i EuroNCAP. Bilmodellerna med lägst krockbetyg är Aiways U5 20-, Nissan e-NV200 14- (tre stjärnor), Dacia Spring 22- (en stjärna) och Renault Zoe 13- (0 stjärnor). Ett antal modeller fick fyra stjärnor där några testats så nyligen som 2021/2022, BMW i4 22- och Citroen ë-C4 22-, Fiat 500e 21-, MG Marvel R 21- och Opel Mokka-e 22-.

Bland de 70 laddhybrid-modellerna på listan är det 14 (20 procent) som inte får Bra val. De flesta är lite äldre modeller saknar autobroms som standard, en funktion som minskar risken att köra på en annan bil bakifrån med över 50 procent. Fyra modeller fick färre än fem stjärnor i EuroNCAP. Två av dessa, Opel Astra PHEV 22- och Peugeot 308 Plug-In-Hybrid 22- fick fyra stjärnor. Jeep Renegade 4xe 20- och MG EHS 21- fick endast tre stjärnor i EuroNCAP. 

– Många som köper en ny bil förutsätter nog att säkerheten håller högsta säkerhetsnivå, men det stämmer inte alltid. Exempelvis ser vi flera nyare modeller som inte klarar fem stjärnor, avslutar Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.