Transportbilar långt efter personbilar i säkerhet

Skåpbilar har sämre säkerhet än personbilar. Arkivbild

Transportbilarna har blivit säkrare men det är fortfarande ett stort glapp till nivån på personbilarnas säkerhetsutrustning. Om säkerhetskraven för nya personbilar skulle tillämpas på hantverkarbilar skulle endas en enda modell av hantverkarbilarna klara kraven.

Transportbilar körs i genomsnitt cirka 17 procent mer än en personbil och är en arbetsplats för många företagare. Därför är det viktigt att inköpare av dessa fordon prioriterar säkerhet och utsläpp. Med årets lista över nya transportbilar vägleder Folksam inköpare av dessa bilar att enklare välja säkrare bilar med lägre utsläpp.

Två problem som sticker ut är att säkerhetsutrustningen i hantverkarbilar är enklare och inte är standardmonterad i samma utsträckning som i personbilar, och att det är för få konsumentkrocktester av transportbilar.

– Det är viktigt att användare av dessa bilar får rätt guidning till det säkraste och mest miljöeffektiva valet av ny transportbil. Det saknas offentliga krocktester vilka normalt driver säkerhetsutvecklingen framåt och verifierar bilarnas krockskydd. Därför behöver det göras fler krocktester av nya transportbilar, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

För att uppfylla säkerhetsvillkoret för Bra val 2021 ingår högsta betyg i krocktester, Folksams analyser av verkliga krockar, autobroms som bromsar för andra bilar och filhållningssystem som standard eller tillval. Av 40 transportbilsmodeller är det 9 modeller som uppfyller säkerhetskraven och får Bra val.

Autobroms med cykeldetektion har ökat bland personbilarna där 43% av årets modeller har det som standard men motsvarande för transportbilarna är endast 10%. Filvarningssystem finns i 66 procent av personbilarna och 12 procent av transportbilarna.