Varner bygger ytterligare en AutoStore med Swisslog

Varner gör omfattande utbyggnad av centrallagret i Vänersborg. Foto: Swisslog

Varner, en av Nordens största modekoncern med kedjorna Dressmann, Cubus, Carlings, Bik Bok, Volt och Junkyard, investerar i ytterligare en AutoStore-anläggning från Swisslog. 2016 invigdes Varners första AutoStore från Swisslog i bolagets nybyggda centrallager i Vänersborg. Nu har beslut fattats om att göra en omfattande utbyggnad av centrallagret med ytterligare 19 000 kvadratmeter och att installera ännu en AutoStore.

– Syftet med utbyggnaden är att öka vår kapacitet för den snabbt växande onlinehandeln, men även att ge våra kunder och butiker en bättre och snabbare service. Vår befintliga AutoStore kommer framöver betjäna våra 1 200 butiker och den nya anläggningen ska uteslutande serva våra e-handelskunder, säger Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner AS.

Bakgrunden till satsningen är e-handelns snabba tillväxt i kombination med Varners egna ambitioner att expandera sin e-handelsförsäljning.

– Våra ägare har satt tuffa mål för fortsatt snabb tillväxt i e-handelsförsäljningen. Med tanke på att det är långa ledtider i denna typ av projekt så var vi tvungna att starta tidigt, berättar Anders Eriksson och konstaterar att en så pass snabb tillväxt ställer krav på en flexibel, pålitlig och snabb automationslösning.

Den nya AutoStore-lösningen kommer i en första fas bestå av 425 robotar, 250 000 lådor, 62 portar men har kapacitet för ytterligare expansion. I ordern till Swisslog ingår även mjukvaran SynQ, som kontrollerar och styr automationen samt bansystem, förpackningsmaskiner och ytterligare fem Tornado-miniloadkranar. Med den nya automationslösningen kommer Varner kunna hantera 7 500 orderlinjer per timme, vilket gör AutoStore-lösningen till en av de mest högpresterande som har byggts. 

– Sedan vi inledde samarbetet med Swisslog 2013 har vi utvecklat ett djupt partnerskap, baserat på professionalism, flexibilitet och resultatfokus. Mot den bakgrunden var det ett naturligt val att fortsätta det goda samarbetet, säger Anders. 

Installationen av den nya lösningen kommer påbörjas under sommaren 2022 och systemet kommer att tas i drift stegvis med start i juni 2023.