Bilpendlare testar kombiresor med vikcykel

Rena resan och Länstrafiken i Örebro län tester kombiresor. Foto: Region Örebro

I vår kan utvalda bilpendlare testa kollektivtrafik i kombination med vikcykel helt gratis. Bakom försöket står EU-projektet Fossilfritt 2030, Rena resan och Länstrafiken i Örebro län. erbjuder den som blir utvald att låna en smart vikbar cykel som man kan bära med dig på tåget eller bussen.

Resans första och sista sträcka kan vara en utmaning för den som pendlar med kollektivtrafik. Om hållplatsen ligger för långt från hemmet är det många som drar sig för att promenera. Samtidigt upplever bilpendlare ofta att de har ont om tid för både träning och avkoppling.

­– Människor behöver en halvtimmes motion per dag för hälsans skull, och den som cyklar en del av arbetspendlingen får enklare ihop sina 30 minuter, säger Felicia Elmström, delprojektledare i Fossilfritt 2030 – Rena resan.

Cykeln som testresenärerna får låna är vikbar och den kan bäras med ombord på tåg och buss. Förutom lånecykeln erbjuds de utvalda testpersonerna ett resekort från Länstrafiken som gäller i hela länet i en månad. Kortet kan användas på både tåg och buss.

– I stället för att du kör själv kan du sitta på bussen och koppla av, läsa eller hålla kontakt med nära och kära, säger Sandra Lee, sektionschef marknad på Länstrafiken i Örebro län.

Testkampanjen där deltagare får kombinera vikcykel och kollektivtrafik är en del av EU-projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan, som drivs av Region Örebro län. Projektet jobbar med olika insatser för att öka det hållbara resandet i östra Mellansverige.

– Många som har testat att resa kombinerat i andra län fortsätter att resa hållbart. Därför vill vi ge våra länsbor chansen att ställa om sin pendling på liknande sätt, säger Mirja Mattsson, projektledare för Fossilfritt – 2030 Rena Resan på Region Örebro län.

Projektet får stöd från den Europeiska regionala utvecklingsfonden samt från Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Biodriv Öst. I Örebro län delfinansieras projektet även av Örebro kommun, länsstyrelsen i Örebro län, Örebro universitet, Karlskoga kommun och Kumla kommun.

Fakta: