Pilotprojekt kan bli start för eldrivna transporter på rastplatser

Laddstation för lastbilar, Foto: Elin Gårdestig, Trafikverket
Laddstation för lastbilar, Foto: Elin Gårdestig, Trafikverket

Trafikverket vill möjliggöra laddstationer för tunga fordon på delar av sitt rastplatsnät. En ny utredning visar att cirka 30 av 270 rastplatser kan kompletteras med laddning utan att påverka befintlig kapacitet. Rastplats E4 Brahehus vid Gränna föreslås bli ett första pilotprojekt – men kräver ett tydligt uppdrag från regeringen innan det kan starta.

Trafikverket har på regeringens uppdrag utrett möjligheten att etablera laddinfrastruktur på rastplatser. Hittills har myndigheten varit restriktiv med kommersiell verksamhet på dessa platser, men enligt förslaget kan laddstationer införas genom upphandling av en extern operatör – förutsatt att uppdraget förtydligas.

– Vi ser att effektiviteten i transporterna gynnas när fordon kan ladda samtidigt som föraren har rast. Vi ser gärna att vi får ett uppdrag från regeringen så att vi kan möjliggöra den här utvecklingen på våra rastplatser, säger Sandra Nordahl, Trafikverket.

De 31 rastplatser som pekas ut som lämpliga för laddning är strategiskt viktiga för vägtransporter och har minst åtta parkeringsplatser för lastbil med släp. Markytan är tillräcklig för att rymma laddstationer utan att påverka dagens användning för fordon som inte laddas.

Pilotprojekt vid E4 Brahehus
Rastplats E4 Brahehus, norr om Gränna, föreslås bli ett första pilotprojekt. Där finns redan planer på att utöka antalet lastbilsplatser. För att kunna inleda pilotprojektet krävs dock ett formellt uppdrag från regeringen.

Karta över de utpekade rastplatserna Bild: Trafikverket

Källa: Trafikverket