Plasman går över till litiumjonbatteridrivna truckar i Simrishamn

Plasman moderniserar sin lagerlogistik med Jungheinrich. Foto: Jungheinrich

Plasman moderniserar sin lagerlogistik och har med Jungheinrich gått över till truckar med litiumjonbatterier och digitaliserat den dagliga tillsynen för sin truckflotta i Simrishamn, Skåne. Bland de internationella kunderna finns bland annat Scania, Volvo Cars, Volvo Trucks, Nibe, Orio och snart även BMW-koncernen.

1961 grundades Plastal Industri och 2016 köptes verksamheten upp av den internationella Plasman-gruppen som tillverkar exteriöra bildelar. Inom Plasman finns ett tydligt fokus på innovation, utveckling och investeringar för framtiden.

För anläggningen i Simrishamn lyfte Plasman behovet att göra förändringar i sin lagerlayout för att installera en ny maskin och därmed bygga ett nytt laddningsrum för truckbatterihanteringen. Jungheinrich visade Plasman möjligheterna att i samband med detta fokusera på ökad innovation och säkerhet även inom truckdriften.

 

Lösningen blev att istället helt gå över till litiumjontruckar och att införa ett Fleet Management-system, säger Emelie Holmgren, ansvarig säljare, Jungheinrich. Foto: Plasman

Med litiumjondrivna truckar finns konkreta säkerhetsfördelar framför traditionell batteriteknik och eftersom Plasman sätter personalen främst blev valet att gå över till litiumjondrivna truckar en självklarhet. Förutom att de är säkrare för medarbetare, effektiviserar och förenklar truckhanteringen, så är litiumjonbatterier också att föredra ut ett miljöperspektiv eftersom batterierna har hög energieffektivitet och en mer miljövänlig tillverkningsprocess, vilket leder till minskade Co2-utsläpp.

 

Vi valde att byta ut hela truckflottan till litiumjontruckar, på en gång, säger Patrik Ågren, logistikchef för Plasman, Simrishamn. Foto: Plasman

 

En stor fördel med litiumjondrivna truckar jämfört med truckar med traditionella blysyrabatterier är att det inte behövs något separat laddningsrum. För truckar med blysyrabatterier krävs detta och ofta ligger det i änden av en produktions- eller lagerlokal, vilket innebär att medarbetare blir mindre tidseffektiva när de måste ta sig till och från laddningsrummet för att hantera och byta batterier. Litiumjontruckar kan istället laddas längs lagergångarna där det passar verksamheten i direkt anslutning till driften och batteribyte behövs inte.

– Istället för att behöva bygga ut laddningsrummet kunde vi frigöra utrymmet till annat. Tidigare slösade vi tid på att åka till laddningsrummet i andra änden av produktionslokalerna för att byta batterier och ladda batterier. Nu kan medarbetarna parkera trucken vid sin arbetszon och snabbt sticka i laddningskontakten, förklarar Patrik Ågren.

Laddningen går mycket snabbare och medarbetarna kan även stödladda truckarna under exempelvis en kafferast eller under lunchen. För drift i flera skift ger dessa fördelar extra avtryck. Personalen slipper nu den riskfyllda och tidskrävande batteribyteshanteringen med blysyrabatterier. Att inte heller längre behöva lägga tid och möda på underhållet av batterier spar ytterligare tid och ger bättre ergonomi. Litiumjonbatterier är underhållsfria, det bildas inga knallgaser och det behövs ingen vattenpåfyllning som med blysyrabatterier.