Större fartyg kan trafikera Mälaren efter historisk satsning

Torpagrund är en de fyrar som förnyats i Mälaren. Fotograf/Källa: Sjöfartsverket
Torpagrund är en de fyrar som förnyats i Mälaren. Fotograf/Källa: Sjöfartsverket

Sjöfartsverkets arbete med att höja kapaciteten i Mälarens farleder genom att möjliggöra för större fartyg in till hamnarna i Västerås och Köping är nu slutfört. 

Med bredare och djupare farleder för att kunna ta emot större fartyg och med både ny och uppgraderad farledsutmärkning kan godskapaciteten i Mälardalsregionen öka. Det kan minska utsläppen och avlasta vägnätet genom att gods kan flyttas över till sjöfarten.

– Det här är ett stort lyft för sjöfarten och sjösäkerheten. Genom gott samarbete och ett starkt engagemang har vi lyckats genomföra ett av våra samhällsviktiga projekt, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket.

Längre, bredare och djupare fartyg ska kunna angöra Västerås och Köping
Sjöfartsverket har muddrat farleden för att möjliggöra större och modernare fartygstrafik till Mälarhamnarna. När ombyggnaden av Södertälje sluss och kanal är färdig och den nya Hjulstabron står på plats, kan fartyg med en maxlängd på 150 meter och en bredd på upp till 24 meter angöra Västerås och Köping – en tydlig ökning från dagens 135 respektive 18 meter. Hjulstabron finns med som ett objekt lämpligt för samfinansiering i Trafikverkets förslag på nationell transportinfrastrukturplan.

– Nu står i vart fall Mälaren redo för framtidens sjöfart. Vårt projekt Mälarfarlederna kommer stärka både näringslivets konkurrenskraft och regionens hållbarhet, säger Joel Smith.

Fakta: Så har sjöfarten i Mälaren förbättrats:
•    Muddrat bredare och djupare farleder in till hamnarna i Västerås och Köping. Volymen muddermassor är ungefär 1 000 000 kubikmeter, vilket motsvarar cirka 1,7 Globenarenor.

•    Genomfört en omfattande renovering och uppgradering av utmärkning för att öka säkerheten. Exempelvis har sjömärken som fyrar, prickar och bojar reparerats och ny teknik, ny färg och ny belysning. Nu finns 19 kummel, 58 fyrar, 43 prickar, 52 lysprickar och 78 lysbojar längs farleden. Fyra fyrar är helt nya, liksom sex kummel.

•    Utfärdat ett nytt digitalt sjökort över Mälaren. Det tryckta sjökortet har uppdaterats under 2025 och de sista förändringarna planeras att uppdateras i början av 2026. 

Källa: Sjöfartsverket