Logistec beställer två Konecranes Gottwald-hamnkranar till sin terminal i Port of Manate

De nya Generation 6-kranarna har en arbetsradie på 51 meter och en lyftkapacitet på 125 ton. Foto: Konecranes

Den nordamerikanska terminaloperatören Logistec har beställt två nya ekoeffektiva mobila Konecranes Gottwald-hamnkranar till sin terminal i Port of Manatee, Tampa Bay, Florida, USA. Beställningen bokades i augusti och kommer överlämnas senast i februari 2022.

Logistec driver 80 terminaler i 54 hamnar över hela Nordamerika. Företaget hanterar all slags last, och vid terminalen i Port of Manatee fraktas främst containers, pallar, stål och styckegods. På grund av företagets löpande åtagande för hamnen förväntar de sig ökade nivåer av containertrafik.

– Vi kan stöda våra kunder på ett miljövänligt sätt med de två eldrivna kranarna från Konecranes. Dessa nya tillskott till vår flotta med utrustning för lasthantering passar utmärkt med vårt fokus på att minska företagets marina koldioxidavtryck i linje med Green Marine-initiativen. Detta är utmärkta nyheter för våra kunder, vårt samhälle och miljön i Port Manatee, säger Rodney Corrigan, vd för Logistec USA.

– Konecranes har haft verksamhet i Nord- och Sydamerika i 50 år. Den här beställningen från Logistec avspeglar styrkan i våra långsiktiga partnerskap i regionen. Den visar också tydligt att våra nya Generation 6-kranar lever upp till sin potential på marknaden, säger Alan Garcia, Konecranes försäljningschef för Hamnlösningar i region Amerika.

De två nya Generation 6-kranarna är mobila Konecranes Gottwald ESP.7-hamnkranar med en arbetsradie på upp till 51 meter och en lyftkapacitet på 125 ton.  Kranarna är naturliga efterträdare till de två Generation 5-kranar som redan finns på plats. De är försedda med en högre tornhytt för bättre överblick över fartygen i hamnen samt kraftfullare kurvor för lyftkapacitet som ger bättre hantering och en högre klassificering. Detta fördubblar deras livslängd i containerhanterngen. Den inbyggda drivningen följer de strikta slutliga EPA Tier 4-standarderna. Det är en smart hybriddrift som kombinerar en dieselmotor med optimerad bränsleförbrukning och en Ultracap. Detta möjliggör både ekoeffektiv verksamhet och topprestanda vid behov.