Jungheinrich automatiserar materialförsörjningen åt Audi

Jungheinrich automatiserar rutintransporter i motorproduktionen hos Audi i Ungern. Foto: Jungheinrich

I Ungern utvecklar och producerar Audi drivteknologi för Audi AG och andra Volkswagen-märken. Sedan starten 1993 har över 39 miljoner motorer producerats vid fabriken i Györ. Nu har Audi automatiserat den tidigare manuella materialförsörjningen för motormonteringen med hjälp av Jungheinrich.

Automationslösningen som Jungheinrich levererat består av sex automatiserade dragtruckar som bygger på den erkända, tillförlitliga dragtruckmodellen Jungheinrich EZS 350. Utrustad med modern navigationsteknik och säkerhetskomponenter, används dragtruckarna för att automatisera rutintransporter i motorproduktionen tillförlitligt och säkert. Längs en 1 000 meter lång rutt, kör dragtågen till totalt 57 stopp längs vägen vid olika delar av produktionsområdet. Av dessa är 50 stopp längs det löpande bandet. De förarlösa dragtruckarna används i blandad drift med manuella truckar i tre-skift, sju dagar i veckan.

Vid varje transport kan en EZS 350:a transportera upp till fem ton olika delar för montering av fyr-cylindriga bensinmotorer. Olika släpvagnar används för olika delar. De lastas manuellt med full last vid tre stationer. Sedan kör dragtågen oberoende genom monteringsområdet och lastas av vid olika stopp. På vägen tillbaka kör de tomma från produktionen tillbaka till logistikområdet.

– Audi Ungern är den största produktionsanläggningen för motorer i världen och den centrala motorleverantören för många märken inom Volkswagen-koncernen. Därför behöver vi alltid använda den senaste tekniken och arbetar konstant på att effektivisera och optimera processer ytterligare. Vid vår anläggning, förespråkar vi både 'smart' produktion och 'smart' logistik. I detta sammanhang är automatiseringen av våra logistikprocesser ett viktigt steg som bidrar till att stärka vår konkurrenskraft genom högre effektivitet, berättar Robert Buttenhauser, högst ansvarig inom motorproduktion för Audi Ungern.

– Idrifttagning av automatiseringslösningen skedde under pågående produktionsdrift. Detta gör projektet komplext, förklarar John Erkenbrecher, som är ansvarig projektledare för teknisk försäljning för Jungheinrich Logistiksysteme GmbH.

Integrationen har implementerats som ett fristående system med en speciell dragtåg-app och ett grafiskt användargränssnitt för tidsplanering. Körordrar tilldelas via Jungheinrich Logistics Interface, som skannar streckkoderna av vagnarna med integrerad skanner. Systemet har integrerats med Audi’s systemlandskap via Audi Traffic Control Interface, som används till att kontrollera extern kringutrustning så som trafikljus och brandgardiner.