Norrlands inland saknar laddinfrastruktur

Trafikverket har totalt 150 miljoner kronor i investeringsstöd för laddinfrastrukturen. Arkivbild

Norrlands inland har idag stora brister när det gäller publika snabbladdare. Bland annat i anslutning till större skidanläggningar samt längs inlandsvägen E45 upp till Karesuando. Trafikverket erbjuder nu investeringsstöd för utbyggnad av publika snabbladdstationer för elbilar. Stödet gäller vissa platser i anslutning till större vägar som saknar snabbladdare. Elektrifiering av transportsektorn är en nyckelåtgärd för att nå klimatmålen.

– Idag finns det cirka 570 snabbladdningsstationer i hela landet med minst 50 kW. För att användningen av elbilar ska öka, och därmed minska utsläppen från trafiken, arbetar Trafikverket med att öka möjligheterna till snabbladdning, säger Hanna Eklöf, utredningsledare på Trafikverket.

Snabbladdning används under korta pauser på resan. Hit räknas alltså inte laddstationerna vid bostäder eller arbetsplatser, där många laddar fordonet över natten eller under arbetsdagen. Arbetet startade förra året då investeringsstöd om 26,5 miljoner kronor beviljades till 20 nya publika snabbladdstationer i anslutning till de större statliga vägarna, bland annat längs E10. Trafikverket har totalt 150 miljoner kronor i investeringsstöd. Det går att ansöka om upp till 100 procent av investeringskostnaden.