Antalet elbilar i Sverige växer snabbt

Elbilar utgör fortfarande en liten del av det totala antalet personbilar. Tabell: Circle K

Circle K släpper nu Stora elbilsbokslutet, den första årliga sammanställningen av elbilsbeståndet och laddningstillgängligheten i samtliga Sveriges 21 län och 290 kommuner. Gotlands län och Orust kommun tar hem förstaplatserna i respektive ranking, som baseras på data från Power Circles statistikdatabas ELIS samt SCB.

Gotlands län och Orust kommun hamnar i topp när Circle K sammanställer en ranking av elbilsbeståndet och laddningsmöjligheterna i Sveriges län och kommuner. På Gotland fanns det vid utgången av årets tredje kvartal, 260 privatägda elbilar och pluginhybrider, samt 148 laddplatser. Detta motsvarar 4,4 bilar och 2,5 laddare per 1 000 invånare. Detta innebär en ökning av antalet laddningsbara bilar med 52,2 procent under tolvmånadersperioden mellan september 2018 och 2019.I Orust kommun fanns det 5,4 bilar och 2,1 laddare per 1 000 invånare, en ökning av antalet laddningsbara bilar med 78,4 procent och av antalet laddare med hela 3 100 procent.

– Det pratas mycket om elbilens framtid och om elladdning, men det är svårt att få en helhetsbild över hur det verkligen ligger till. Genom Sveriges största sammanställning av elbils- och infrastruktursdata har vi tagit tempen på utvecklingen. Vi kan konstatera att andelen elbilar visserligen fortfarande är låg, men växer väldigt snabbt. Och att infrastrukturen i form av laddstolpar börjar komma ikapp, säger Johan Söderberg, Senior Director Fuel på Circle K Sverige.

På andra och tredje plats bland Sveriges län återfinns Halland respektive Södermanlands län. Halland hamnar bland de tio främsta länen i alla utom en kategori. I länet finns exempelvis 3,3 privatägda elbilar per 1 000 invånare och antalet laddplatser har ökat med 68,3 procent. Bakgrunden till Södermanlands höga placering är hög tillväxt av både laddningsbara bilar och laddplatser, 67,6 respektive 64,3 procent.

På andra plats bland kommunerna kommer den skånska kommunen Vellinge, som ligger på tionde plats vad gäller antal elbilar per invånare och den har tionde största ökningen av antalet laddare med 408,3 procent. Strängnäs har en ännu större ökning av antalet laddare, 880 procent, vilket är fjärde bäst i kategorin men hamnar lägre i övriga kategorier, vilket ger en tredje plats.

Rankingen är en sammanställning med syfte att visa på elbilsutvecklingen i Sverige, hur tillgänglig infrastrukturen i form av laddplatser är, samt hur snabbt utbyggnaden går. De kategorier som ligger till grund för rankingen är antalet privatägda laddningsbara bilar per invånare, förändringen av antalet laddningsbara bilar per invånare och andelen elbilar av antalet registrerade personbilar. För att ge en bild av möjligheterna för länens och kommunernas invånare att äga elbil eller pluginhybrid vägs även antalet laddplatser per invånare, förändringen av antalet laddplatser och antal laddningsbara bilar per laddplats in i rankingen. Länen har rankats i varje kategori, varefter en total ranking tagits fram.

Antalet elbilar och pluginhybrider är fortfarande relativt få i landet som helhet. Laddningsbara bilar utgör endast 2 procent av det totala antalet registrerade personbilar i landet, varav de flesta var företagsägda. Men antalet laddningsbara bilar växer snabbt, och antalet laddplatser ökar i nästan exakt samma takt – antalet laddningsbara bilar ökade med hela 47,7 procent och antalet laddplatser med 48,8 procent i Sverige.