15 000 kurvor på svenska vägar är felbyggda

Svårt för förare att klara av dem i den skyltade hastigheten. Arkivbild

Över 15 000 kurvor på Sveriges landsvägar är byggda så att det är svårt för förare att klara av dem i den skyltade hastigheten. Det visar en stor undersökning som SVT Nyheter och Uppdrag Granskning har gjort.

En utredning som Sveriges Åkeriföretag gjort visar att kurvan där olyckan skedde är felutformad. Kombinationen av hur skarp kurvan är och hur mycket vägen lutar i sidled gör det svårt att hålla bilen på vägen i den tillåtna hastigheten. Även SVT:s analys bekräftar detta.

Rapporten visar att en rimlig hastighet för kurvan är 60 kilometer i timmen. Den skyltade hastigheten var vid tiden för dödskraschen 90 kilometer i timmen.

SVT:s datajournalister har undersökt hur många kurvor med liknande egenskaper som den i Masugnsbyn som finns på Sveriges vägar. Det rör sig om 2 600 mil väg, på vägavsnitt som saknar mitträcken eller annan mittseparation och tillåter en hastighet över 70 km/h, och där det inträffat minst fem olyckor de senaste fem åren.

Det är Trafikverket som är ytterst ansvariga för säkerheten på vägarna som SVT har granskat. Myndigheten har ansvar för 10 000 mil väg och menar därför att de måste göra saker i rätt ordning, för att så effektivt som möjligt rädda så många som möjligt.

– Utmaningen är den att vi har ett väldigt gammalt vägnät, och där finns det kurvor som ser ut på ett annat sätt. Skulle vi bygga dem idag så skulle de inte se ut på det sättet, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Källa: SvT