Lastfartyg genom Nordvästpassagen

De vanligaste rutterna genom Nordvästpassagen.
De vanligaste rutterna genom Nordvästpassagen.

Ett stort lastfartyg har den gångna veckan lyckats fullborda resan genom Nordvästpassagen, norr om Kanada och Alaska.

Hittills har det hårda klimatet i Arktis begränsat sjöfarten till mindre fartyg som med isbrytarhjälp servat mindre samhällen i Vid Norra ishavet. Med växthuseffekt och minskat istäcke kommer sjöfart och frakter - snart kanske i stor skala.

– Frakter genom Nordvästpassagen är en strategi som handlar om stora risker och stora vinster, säger Espen Solberg, Arktis-specialist vid Det Norske Veritas, som är klassningssällskap och serviceföretag för rederinäringen.

Fartyget Nordic Orion på 75 000 dödviktston är 225 meter långt och har - till skillnad från lejonparten av världens handelsflotta - förstärkt skrov för att klara is. Det lämnade Vancouver i västra Kanada i början av september och ska nå Björneborg i Finland den 7 oktober. Det är lastat med kol från det kanadensiska gruvbolaget Teck Resources till stålföretaget Ruukki.

– Genom att ta den här rutten blir resan omkring en vecka kortare än genom Panamakanalen, så fraktkostnaderna minskar, säger Sakari Kallo i Ruukki-ledningen.

(TT-Reuters)