Världens största fartyg kommer till Göteborg

Bild: Maersk Line
Bild: Maersk Line

I slutet av augusti kommer världens största fartyg i fartygsklassen Triple-E att anlöpa Göteborgs Hamn. Jungfruturen kommer att gå av stapeln i slutet av juni från varvet Daewoo i Korea.

Fartyget som har en kapacitet på 18 000 tjugo fots containers är det första av tjugo som kommer att levereras under en tvåårsperiod. Triple-E fartygen kommer att trafikera rutten Asien-Europa som har direktanlöp till och från Göteborg. Fartygets design ska ge miljömässiga vinster och stordriftsfördelar. Bland annat är det utrustat med ett kraftigt expanderat hålrum, vilket innebär att fartyget kan lasta 2 500 containers mer än Emma Maersk.

– Fartyget kommer att släppa ut 50 procent mindre koldioxid än snittet på fartygen på Europa-Asien rutten. När det inte längre är i drift, kommer allt material att kunna återanvändas tack vare ett koncept som vi kallar cradle-to-cradle passport. Det är ett dokument som detaljerat beskriver allt material på fartyget, för att kunna återvinnas så effektivt som möjligt säger Christian Juul-Nyholm, Skandinavienchef för Maersk Line.

Under 2013 kommer fem fartyg att levereras. För att kunna hantera infasningen på Asien-Europa rutten kommer de initialt utnyttjas för en kapacitet på runt 14 200 teus, för att vara i fas med de nuvarande fartygen som trafikerar direktanlöpet på Fjärran Östern – Göteborg  idag. Det innebär att kapacitetsökningen på marknaden blir minimal under den närmaste perioden.

– Vi uppskattar att vi kommer att se en kapacitetsökning med cirka 1,5 procent, då vi har en ambition att växa i takt med marknaden, säger Christian Juul-Nyholm.

Triple-E fartygen är designade för att kunna opereras på ett så effektivt sätt som möjligt. Istället för en stor motor och en propeller, som de konventionella fartygen har, så är Triple-E designat med två mindre motorer och två propellers var. Dessutom är fartygen utrustade med maskineri och skrov anpassat för ”slowsteaming”, det vill säga att man har en lägre fart, vilket ger avsevärt bättre prestanda som förbättrar bränsleekonomin.