Tillståndsmätningar av buss och gods redovisade

Foto: Dan Boman
Foto: Dan Boman

Gods- och bussbranschen visar på god regelefterlevnad inom körkort, yrkeskompetensbevis och nykterhet. Däremot står det värre till med kör- och vilotider där hälften av transporterna visar på någon form av överträdelse. Detta har Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen presenterat i en delredovisning av ett regeringsuppdrag.

Regeringsuppdraget går ut på att ta reda på hur det står till med regelefterlevnaden inom yrkestrafik på väg och ge förslag på hur den ska förbättras. Uppdraget ska slutredovisas den 1 mars 2013 och har nu delredovisats för näringsdepartementet.

Det som redovisats är resultatet av tillståndsmätningar som gjorts för buss och gods. En tredje tillståndsmätning som rör taxi genomförs just nu.

– Även om vi ser förbättringar denna gång jämfört med den tillståndsmätning som gjordes 2007/2008, ser vi en hög andel överträdelser mot främst reglerna för kör- och vilotider men även att fordonen har kört för fort, säger Anders Arvidsson, poliskommissarie på Rikspolisstyrelsen.

Cirka 40 procent av de kontrollerade lastbilarna körde för fort medan motsvarande siffra för bussar uppgick till 25 procent. Det fanns även i hög omfattning tekniska brister på fordonen och överträdelserna mot lastsäkringsbestämmelserna var fortfarande många.

Undersökningarna visar inte på några statistiskt säkerställda skillnader mellan svenskregistrerade och utlandsregistrerade lastbilar förutom när det gäller fordonens tekniska beskaffenhet där de utlandsregistrerade lastbilarna har betydligt färre anmärkningar. Kontrollen av svenska fordon ger dock möjlighet att tillämpa strängare kontrollregler i förhållande till de utlandsregistrerade fordonen.

– Syftet med tillståndsmätningarna är att det ska ge oss en bild av hur vi kan arbeta vidare. Genom mätningarna får vi ett hum över vilka överträdelser som är de mest vanliga och som vi behöver titta extra noga på, säger Mats Willén, projektledare på Transportstyrelsen.

Kontrollerna genomfördes vid polismyndigheterna i Dalarna, Norrbotten, Skåne, Stockholm och Västra Götaland.