Lindex i samarbete med 3bits Consulting

Lindex IT-partner 3bits Consulting fick i uppdrag att ta fram det nya systemet. Det skulle baseras på Windows 8 med bärbara Windowsplattor med pekskärm som klienter. Klienterna kommunicerar med servern genom en Microsoft-teknik som heter Windows Communications Foundation (WCF). I botten finns Microsoft SQL Server som databas. Foto: 3bits Conculting
Lindex IT-partner 3bits Consulting fick i uppdrag att ta fram det nya systemet. Det skulle baseras på Windows 8 med bärbara Windowsplattor med pekskärm som klienter. Klienterna kommunicerar med servern genom en Microsoft-teknik som heter Windows Communications Foundation (WCF). I botten finns Microsoft SQL Server som databas. Foto: 3bits Conculting

För att kunna hantera sin expanderande e-handel har modekedjan Lindex infört ett logistiksystem som är utvecklat för Windows 8.

Lindex är en finskägd modekedja med hundratals butiker i Norden och flera andra länder. Sortimentet omfattar modekoncept inom dam-, barn- och underkläder, och nu senast LXM, en kollektion för män som endast finns att köpa på Lindex e-handel.

E-handeln har blivit en mycket central del i verksamheten. I butikerna kan kunderna känna på och prova plaggen. Sedan kan de göra en e-handelsbeställning och produkten levereras hem till dem. Butikerna och e-handeln har i realiteten blivit samma kanal.

Företaget började med e-handel 2007, men det är först de senaste två åren som utvecklingen verkligen tagit fart, och omsättningen har fördubblats.

– Med den nya logistiklösningen har ordningen, kontrollen, precisionen och kvaliteten i lagerhanteringen ökat påtagligt. Produktiviteten har ökat och ledtiderna minskat. Det skapar nöjdare kunder, fler beställningar och ökad försäljning, säger Mats Olsson, logistikdirektör på företaget.

E-handelslagret finns i Partille. Därifrån skickas varor till e-handelskunder på samtliga marknader, det vill säga alla 28 EU-länder samt Norge. Tidigare hade företaget ett enklare pappersbaserat lagerhanteringssystem som var en del av företagets e-handelslösning.

– Men e-handeln expanderade och vi växte ur både systemlösningen och lokalen. Vi behövde införa en skalbar logistiklösning. Lagerhanteringen måste bli effektivare och vi ville bli av med pappershanteringen, säger Mats Olsson.