Sveriges Åkeriföretag kommenterar planerna om vägslitageavgift

Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

Regeringen har i dagarna meddelat att införande av en vägslitageavgift inte hinns med under denna mandatperiod.
- Vi är inte förvånande att detta inte hinns med. Systemen är komplicerade eftersom att alla som nyttjar vägarna också ska betala, säger Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag.

Kilometerskatt, eller vägslitagageavgift som den heter i regeringens förslag, har diskuterats under hela valrörelsen. Intäkterna var tänkta att gå till upprustning av bland annat järnvägsinfrastrukturen. I dagsläget kämpar järnvägen med eftersatt underhåll och kapacitetsproblem. Och det påverkar hela transportkedjan.

- Trafikslagen kompletterar varandra mycket mer än de konkurrerar. Styrmedel som syftar till att överföra gods mellan trafikslag är därför inte nödvändiga, kanske rentav olämpliga. Vi ägnar oss åt nyttotrafik, inte nöjeskörning, och vi utgör samhällets blodomlopp, säger Rickard Gegö,

- Åkerinäringen samarbetar redan idag i hög grad med andra transportslag. Vi är beroende av varandra, men den absoluta majoriteten av våra transporter är kortare än 10 mil, bara 3 procent av godsmängden i Sverige transporteras längre än 50 mil med lastbil. Så några stora vinster med överföring från lastbil till andra trafikslag finns inte, säger Rickard Gegö.

 - Det är viktigt att inte förhasta ett införande utan att först ha gjort en noggrant genomarbetad konsekvensanalys. Och sedan låta denna analys påverka utformningen av ett ev. system. Som med det mesta som ska bli bra, måste även en vägslitageavgift utredas grundligt, säger Gegö.

- Våra medlemmar kan passera tre länder på en enda dag, under hård press av kör- och vilotidsregler. Då måste avgiftssystemen vara harmoniserade. Ett lapptäcke med avgifter vore olyckligt, avslutar Gegö.  

Källa: Sveriges Åkeriföretag/ Åsa Sköld