En ny undersökning från PayPal och Ipsos visar att mobil e-handel växer nästan tre gånger snabbare än den totala globala e-handeln. Mellan 2013 och 2016 bedöms den årliga tillväxttakten för mobil e-handel vara 42 procent, att jämföra med 13 procent för den totala e-handeln.
Undersökningen, som tittat på de mobila shoppingvanorna hos mer än 17,500 konsumenter i 22 länder, visar att den nordiska mobila e-handeln har den största potentialen att elda på e-handeln totalt sett. Danmark har den högsta årliga tillväxttakten och förväntas växa 55 procent per år, följt av Norge och Sverige med 54 respektive 52 procent.
Trots att Sverige placerar sig på tredje plats i Skandinavien delar Sverige den globala fjärdeplatsen med Kina i förväntad mobil tillväxt. När man jämför Sveriges bedömda globala tillväxt med den övergripande förväntningen på e-handelstillväxt visar Sverige upp en fyra gånger högre mobil tillväxtpotential jämfört med den totala tillväxten för e-handeln. Den mobila tillväxten i Kina, å andra sidan, är ungefär två gånger högre än den förväntade totala tillväxten med 52 procent mot 23 procent. Det här visar hur mobil anpassning kommer bli allt viktigare för svensk e-handel.
”Det är tydligt att Sverige har stor potential när det kommer till mobil shopping, och tittar man på undersökningen ser man att mobila e-handelslösningar kommer vara allt viktigare för svenska e-handelsföretag. På PayPal har vi sett hur vår mobila tillväxt gått från mindre än en procent av vår globala betalningsvolym år 2010 till mer än 20 procent år 2014. Detta speglar ett ökande intresse från e-handelsföretag och deras kunder, säger Mårten Barkman, vd för PayPal i Skandinavien.