Autoexperten öppnar e-handel för konsumenter

Autoexperten är en rikstäckande butiks- och verkstadskedja som i nuläget har ett 70-tal butiker för försäljning av tillbehör och reservdelar till bilar. Bild: Autoexperten
Autoexperten är en rikstäckande butiks- och verkstadskedja som i nuläget har ett 70-tal butiker för försäljning av tillbehör och reservdelar till bilar. Bild: Autoexperten

Autoexperten har gjort om sin hemsida från grunden och i samband med det lanserar man en e-handel riktad till konsumenter.

Med 290 000 reservdelar och tillbehör i nätbutikens sortiment hoppas Autoexperten nå en större målgrupp och locka fler kunder att handla.
Henrik Björkqvist är E-handelschef på Autoexperten och har erfarenhet från Zalando, en av Europas största modebutiker på nätet.

–Ambitionen har varit att komma ifrån det typiska branschtänket och skapa en sida som är användarvänlig även för den mindre bilkunnige. Det har varit en utmaning att kunna hålla allting enkelt, logiskt och samtidigt snyggt med tanke på vårt omfattande sortiment på 290 000 artiklar.

Inom kort kommer kunderna även kunna välja att hämta ut sina beställningar i Autoexpertens fysiska butiker runt om i Sverige. Om varan inte finns i butikernas egna lager skickas den inom 24 timmar från företagets logistikcenter i Enköping.

Victoria von Reis är marknadschef på Autoexperten.

–Det här är ett första steg i vår nysatsning på att digitalisera Autoexperten och bli mer tillgängliga för våra kunder. Samtidigt kommer e-handeln att driva kunder till våra fysiska butiker och bilverkstäder och på så sätt öka kännedomen om var vi finns.