I december levererade Scania lastbil nummer 100 000 med aktiverad uppkoppling sedan starten 2011. Det innebär att såväl ägaren som Scanias verkstäder får fortlöpande uppdateringar om hur ekipaget presterar, skriver Scania i ett pressmeddelande.
"Tjänsterna har funnits på marknaden ett par år och vi har uppnått den kritiska massa som krävs för att få hävstång på utvecklingen. I dag väljer 95 procent av de kunder som får erbjudandet att aktivera uppkopplingen, vårt mål att nå 100 procent är definitivt inom räckhåll", heter det.
"Nu skjuter utvecklingen fart på allvar", kommenterade Mattias Lundholm, ansvarig för Scania Connected Services and Solutions.
Funktionen ingår som standard på flertalet marknader i Europa och på ett antal större marknader i Asien och Afrika. Samtliga Scaniakunder på de aktuella marknaderna har möjlighet att koppla upp sina fordon mot åkeriet och mot Scanias verkstäder via ett baspaket som är kostnadsfritt.
(SIX New)