Effektivare transporter är Sundsvalls kommuns mål med satsningen på en logistikpark om 25 hektar. Det innebär en containerhamn, kombiterminal i hamnen och ytor för etablering av logistikverksamhet. En första etapp är tänkt att påbörjas 2014 för att stå klar 2017.
Bakom satsningen på Sundsvall Logistikpark är att regionens näringsliv skall kunna öka sina tillväxtmöjligheter och få hållbara godstransporter. Containerhamnen är tänkt att bli komplement till intilliggande Tunadalshamnen. Den är idag är en av landets största skogsindustrihamnar för utskeppning av trävaror.
Sedan 2009 finns ett genomförandeavtal mellan kommunen, SCA, Trafikverket och Länsstyrelsen vad gäller hamnplanerna. Sundsvalls kommunfullmäktige har antagit en detaljplan för hela logistikparken. Planen har överklagats och ärendet ligger nu hos länsstyrelsen. För att få driva verksamheten i hamnen har en miljötillståndsansökan lämnas in till Mark- och miljödomstolen.
460 meter lång kaj
Containerhamnen är tänkt som en logistikpunkt, där även de största fartygen (13 m djupgående) som i dag befraktar Östersjön kan anlöpa. Kajen blir 460 meter lång och Tunadalshamnen har redan idag en naturligt djup farled. Investeringen för kajen och hela logistikparken är beräknat till 1,5 miljard kronor. I en första etapp får containerhamnen en kaj på 150 meter och tillsammans med kombiterminalen en yta på nio hektar och för logistikverksamhet åtta hektar.
– Det är inte tänkt att kommunen skall sköta verksamheten i hamnen. Externa partners med rätt kunskap skall in. Gemensamt ska de arbeta med att nå målet, att Sundsvall blir ett attraktivt transportnav. Från denna kan sedan godset fördelas ut med tåg eller båt, säger Åke Jonsson, VD för Sundsvall Logistikpark AB.
Upprustning av hamnbanan
För att nå effektivitet till och från Logistikparken måste Trafikverket elektrifiera dagens industrispår som går ner till hamnen. Dessutom måste ett par spårslingor kompletteras för att slippa dagens tidskrävande lokvändningar i centrala Sundsvall och Timrå. Ett arbetssätt som i dag även minskar effektiviteten och stjäl kapacitet på järnvägen.
En framtida upprustad hamnbana ger ökade möjligheter med anslutningar till dels Mittbanan som trafikerar Östersund och Trondheim, dels Ådalsbanan som löper via Härnösand och Kramfors och därifrån vidare via Botniabanan till Örnsköldsvik och Umeå.
Effektivare infrastruktur
Företagen i den Västernorrländska regionen har långt till kunderna. Då blir transporterna extra viktiga när kravet på ”just in time” blir allt avgörande. Från regionen går det i dag ut mer gods än som kommer in och större delen exporteras till utlandet.
– Därför är en bra infrastruktur för mellannorrlands företag och industri ett måste, fortsätter Åke Jonsson. Det är en avgörande faktor på den globala marknaden att vara konkurrenskraftig. För att sänka transportkostnaderna måste vi flytta så mycket som möjligt av godset från landsväg till sjöfart. Därför måste Sundsvall bli en nod i den Bottniska korridoren.
Ökat lastbilstonnage
Första åtgärderna i den blivande Logistikparken är en väg mellan Ortvikens Pappersbruk och Tunadalshamnen. SCA behöver då inte trafikera det allmänna vägnätet för att komma till hamnen. Dessutom blir det en betydligt kortare vägsträcka att köra, samtidigt som lastbilarnas tonnage kan öka från dagens 30 ton till 50 ton. Årligen innebär det 70 000 färre lastbilstransporter på det allmänna vägnätet. En annan vinst av detta blir en halvering av koldioxidutsläppen.
Dagens kombiterminal, som finns inne i Sundsvall, skall på sikt flyttas till den blivande logistikparken vid Tunadalshamnen. I och med att godstransporterna försvinner från spårområdet vid Centralstationen och pågående brobygge över Sundsvallsfjärden blir klar, kommer framkomligheten att öka för stadstrafiken. Dessutom får den spårbundna persontrafiken bättre framkomlighet på det för dagen mycket trånga spårområdet.
Stadsutveckling i stort
I överlag händer mycket nu på byggsidan i Sundsvall. Som bekant byggs just nu en förbifart, där dagens E4 läggs om i en östligare riktning, med en ny bro över Sundsvallsfjärden. Detta i kombination med att det nya logistikområdet kan ta hand om befintliga industri- och logistikfastigheter, leder i sin tur till att öppna upp staden mot havet och en helt ny sjönära stadsbebyggelse kan ta vid. Sundsvall kommun har utarbetat ett program, Stadsvision Sundsvall, där flera stadsutvecklingsprojekt ingår. Ett av dessa är att utveckla området Norra kajen. Via det kommunägda bolaget Norra Kajen Exploatering AB, ska Sundsvall åter få kontakt med vattnet och samtidigt förstärka stadskärnan. På Norra Kajen ska historisk industrimark omvandlas till en attraktiv del av innerstaden.. Just nu planeras för 2 500 bostadsrätter i flervåningshus och radhus, strandpromenad längs fjärdens inlopp, 100 båtplatser, kaféer och miljöhus. Stadsdelen blir granne med havet och kommer ändå att ligga i omedelbar anslutning till Sundsvalls centrum, en tre minuters promenad kommer att räcka. Det ska bli en levande stadsdel med plats för grömområden, förskolor, hotell, konst- och utställningshall, kommersiella lokaler samt nöjesaktiviteter.