Den växande e-handeln kommer att få en stor inverkan på framtidens shoppingcenter och affärslokaler. De måste vara designade för att också hantera elektroniska affärer, exempelvis att hämta ut beställda varor. Enkel uppkoppling för kunderna via egna wifi-nät är också en självklarhet.
- Därför krävs ett koncept som kan integrera de båda handelsformerna i framtidens köpcentra. Affärslokalerna går från att erbjuda en envägs-kanal till kunden, till ett flerdimensionellt koncept, där e-handeln är en viktig och växande del, sade Paul Nicholls, Head of European Retail Asset Management, TIAA Henderson Real Estate i samband med en presentation på Business Arena den 18:e september i Stockholm.
E-handeln har sina fördelar, inte minst att kunna göra enkla jämförelser av priser och produkter. Men den konventionella detaljhandeln i egna affärslokaler har fördelarna av att kunna visa och enkelt lämna ut produkterna till konsument. Erfarenheter från Storbritannien visar att 75 procent av e-handeln sker via företag som också har en fysisk butiksnärvaro, fortsatte Paul Nicholls.
E-handelns frammarsch ställer nya krav på utformningen av framtidens affärslokaler som måste bli attraktiva showrooms för produkter som också kan beställas elektroniskt. Butikerna måste också kunna erbjuda aktiviteter som gör besöken tilltalande för kunderna, exempelvis kaféer och restauranger, avslutade Paul Nicholls.
TIAA Henderson Real Estate är en ledande investerare i affärslokaler och fastigheter globalt. Företaget har sedan 2012 etablerad närvaro i Norden och har nyligen uttalat att den svenska och nordiska marknaden är ett prioriterat tillväxtområde. TH Real Estate planerar att investera 500 miljoner euro i denna region under de kommande 18 månaderna.