Sjöfartsverkets Monalisa 2.0 är ett initiativ från Sjöfartsverket som ska bidra till effektivare, säkrare och miljövänligare sjötransporter. Nu har Monalisa 2.0 har utsetts till finalist i Ship Efficiency Awards 2014, som anordnas av Lloyd’s Register.
Projektet är en av sex finalister i kategorin "The One to Watch" (dvs. den man ska hålla kollen på). Den del av Monalisa 2.0 som har nominerats är huvudaktiviteten ”Sea Traffic Management”. Sjöfartsinformation kommer att delas en gång och nås av alla behöriga parter. Det öppnar för ett brett spektrum av nya tjänster som ökar säkerheten för fartyg och besättning, förbättrar effektiviteten i hela sjötransportkedjan, och samtidigt minskar miljöpåverkan. Tidiga resultat är ett gemensamt tekniskt format för utbyte av rutter mellan navigationsutrustning av olika fabrikat samt en teknisk bas för ett europeiskt nätverk för sjöfartssimulatorer.
Ship Efficiency Awards 2014 uppmärksammar de organisationer och personer inom den maritima sektorn som utmärker sig genom en effektiv verksamhet, ett implementerar nytänkande och teknisk innovation.
- Vi är hedrade att vara en av finalisterna, säger Magnus Sundström, chef för Forskning och Innovationsenheten, Sjöfartsverket. Vi tror att Sea Traffic Management kommer att revolutionera hur information och kommunikation används i den maritima industrin. Alla parter berörs, och alla parter är välkomna att vidareutveckla konceptet. Det handlar om att dela.
Vinnaren i kategorin "The One to Watch" kommer att tillkännages den 2 oktober, i anslutning till Ship Efficiency: The Event 2014, som hålls i London.