Arbetsmiljötidningen Du & jobbet har i senaste numret gjort en bred granskning av åkerinäringen. Sveriges Åkeriföretag kommunikationschef Tina Thorsell har intervjuats och uttalat sig. Även åkare, facket och chaufför har fått beskriva deras syn på åkerinäringens läge idag och framöver.
Ur artikeln ”Låglönetrafik och fusk hotar åkerijobben” uttalar Thorsell följande:
”Tina Thorsell vill se krav på att de som kör cabotage har med sig dokumentation på vilket gods som körts och när och vart det transporterats. Detta gäller inte idag, vilket gör det omöjligt för polisen att kontrollera saken.
”Dessutom måste trafikpolisen få betydligt mer resurser. Och straffen för de som bryter mot reglerna måste skärpas. När polisen kommer på en illegal transport borde det gå att låsa fast lastbilen. Vi ställer oss positiva till förslaget om sanktionsavgifter, men anser att de borde bli högre.
Inom EU finns det förslag om att släppa cabotagetransporterna helt fria. Ett rumänskt eller bulgariskt åkeri skulle kunna verka fritt inom Sveriges gränser” Tina Thorsell fortsätter:
- Om vi får tydliga lagar och regler på plats först, och om polisen får mer resurser, så kanske. Men idag skulle det inte fungera. Och man får tänka på att det handlar inte bara om jobben eller om de svenska åkeriernas framtid. Vi ser ju hur många utländska chaufförer lever under närmast slavliknande förhållanden. Det är inte försvarbart på något sätt.
Källa: Sveriges Åkeriföretag