Ny tvist om EU:s vägpaket

- Ska farsan iväg igen? 80 procent av rumänska förare besöker hemadressen bara en gång om året. Foto: Creative Commons Lic, Kredit: Victoria Borodinova

Även om EU:s vägpaket antogs förra året, ger de östeuropeiska EU-länderna inte upp. En ny rapport om klimatfördelarna med östeuropeiska lastbilar utlöser en omskakning i väst.

Enligt de nya reglerna kan bland annat ett åkeri vara tvunget att spendera en så kallad avkylningsperiod i hemlandet mellan varje cabotageperiod. Detta för att minska risken för att åkerier ska kunna stapla cabotageperioder på varandra.

I dagsläget kan ett åkeri köra mellan Sverige, Danmark och Norge och på så vis stapla cabotageperioder på varandra varje gång de korsar en gräns.

Europeiska kommissionen vill fortfarande ta bort regeln som slår fast att lastbilar måste återvända till sitt hemland minst var åttonde vecka. Regeln är en del av vägpaketet, som antogs nyligen och som träder i kraft i februari nästa år. Det är framför allt de västeuropeiska länderna som vill behålla regeln.

Östeuropeiska förare är sanna asfaltcowboys som sällan kommer hem. Detta bekräftas av den så kallade Ricardo-rapporten, som Europeiska kommissionen har utarbetat om återvändandebestämmelsen, som avskräcker lastbilschaufförer från att köra hem var åttonde vecka - oavsett om de är i bilen eller inte.

En enkätundersökning visar att 48 procent av de östeuropeiska förarna besöker sin hemstad endast några gånger om året. I resten av EU är det bara 8 procent som kommer hem så sällan.

Rumänska lastbilar är på topp med vistelser utomlands. 80 procent besöker hemadressen bara en gång om året. 4 procent är hemma minst sju gånger om året. Resten pendlar mellan två och sex gånger om året.

Motsvarande siffror för bl.a. Danmark, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien är noll och 100 procent. De två siffrorna för Polen är 26 och 44 procent.