Från och med vecka 29 till och med 31 lägger Trafikverket bullerreducerande beläggning på E4 mellan Rotebro och trafikplats Bredden.
– Sträckan har höga bullernivåer och många människor bor i närheten, vilket gör försöket lämpligt just här, säger Krister Ydrevik, nationell samordnare på Trafikverket.
Trafikverket testar olika material för att utveckla en hållbar beläggning med bullerdämpande egenskaper. Denna är slätare och porösare med fler och större håligheter jämfört med vanlig asfalt. Hålen suger upp vägbullret och leder ner det i marken.
Resultaten av pågående arbeten kommer att avgöra om denna teknik kan bli allmänt användbar i vårt klimat och med fortsatt användning av dubbar i vinterdäck
Buller är den miljöpåverkan av trafik som flest människor upplever som störande. I Sverige är det mellan 1,6 och 2,4 miljoner människor som utsätts för trafikbuller över 55 dBA. Trafikbuller kan påverka människors hälsa, prestationer och välbefinnande. Utveckling av bullerreducerande beläggning kan därför göra nytta för betydligt fler personer än till exempel bullerskärmar och det är en mer kostnadseffektiv lösning där många människor bor och vistas.