"Stora miljövinster med längre lastbils-kombinationer"

Foto: Scania

Genom att köra med två fullängdssläp vill Scania minska bränsleförbrukningen med upp till 30 procent med motsvarande minskning av skadliga koldioxidutsläpp. Efter begäran från Scania har Transportstyrelsen nu gett tillstånd att köra med lastbilsekipage på sammanlagt 31,5 meter mellan Södertälje och Helsingborg. Premiärturen går från Södertälje i morgon, tisdagen den 1 juli.

Scania Transportlaboratorium bedriver sedan sex år tillbaka en rullande forskningsverksamhet genom att i verklig drift transportera eget gods mellan Scanias produktionsanläggningar i Södertälje och Zwolle i Nederländerna.

Enligt Scania har transportlaboratoriet kunnat påvisa en halvering av CO2per tonkilometer från 2008 till 2012 genom skickliga förare, optimerade fordon och lägre genomsnitts-hastighet. Nu tas alltså ytterligare ett steg för att visa hur de tunga fordonen genom nytänkande dramatiskt kan sänka klimatutsläppen till 20 gram per tonkilometer.

Hittills har trafiken bedrivits med ekipage på 16,5 meter, vilket i dag är den högst tillåtna längden för fordonskombinationen dragbil med påhängsvagn i de flesta europeiska ländermed undantag för bl a Sverige och Finland. För kombinationen lastbil med släpvagn gäller maxlängden 18,75 meter i flertalet europeiska länder, medan bl a Sverige och Finland tillåter 25,25 meter

 Beslutet från Transportstyrelsen har föregåtts av Trafikverkets stabilitetsprov med fordonskombinationer på 31,5 meter för att säkerställa dessa inte innebär några risker vid exempelvis hastiga undanmanövrar.

 – Våra långa transporter kommer inte att innebära några störningar i trafikrytmen och vi kommer utan vidare att kunna hålla den lagliga hastigheten på 80 km/tim, säger Anders Gustavsson, vd för Scania Transportlaboratorium.