Nu har Viking Lines nya fartyg Viking Grace startat sin rutt över Östersjön framdrivet med flytande naturgas. Kraftigt minskade utsläpp av svavel, kväve och partiklar blir resultatet med flytande naturgas. Satsningen med Viking Grace är en verklig milstolpe i arbetet mot en renare sjöfart.
Bränslet till M/S Viking Grace transporteras med tankbil från terminalen i Nynäshamn till Loudden i Stockholm, där den specialbyggda bunkerbåten Seagas kommer att vara stationerad. Bunkerbåten kommer dagligen att förse M/S Viking Grace med flytande naturgas då fartyget ligger förtöjd vid Stadsgården. Detta sker via en helt ny lösning som innebär att bunkringen sker från fartyg till fartyg.
Förbränningen av flytande naturgas avger praktiskt taget inga svavel- eller partikelutsläpp. I jämförelse med de nuvarande dieselfärjorna minskar dessutom utsläppen av kväveoxid med 85 till 90 procent. Det bidrar till mindre luftföroreningar och bättre luftkvalitet.
Åtgången på LNG är 22 500 ton eller 50 000 kubikmeter per år. Det motsvarar en förbrukning på 60-70 ton per dygn. Varje bunkring tar knappt en timme.