Realtids-information vid norska färjekajer

Foto: Hogia

Møre og Romsdal fylkeskommune har gett Hogia Public Transport Systems i uppdrag att förse färjekajer med elektroniska tavlor för realtidsinformation. Hogia fortsätter därmed att expandera i Norge.    

 Tavlorna är kopplade till Hogias nav för realtidsinformation, som upplyser om aktuella avgångar och avvikelser i trafiken. Informationen går även ut via en mobilapp.

– Våra passagerare har efterfrågat bättre information vid färjekajerna, så vi är glada att kunna tillgodose det önskemålet. Vi hoppas att det gör vardagen lite smidigare och enklare för många, säger Arild Fuglseth, chef för kollektivtrafiken i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Mer än 16 000 passagerare reser varje dag med färjorna i Møre og Romsdal fylkeskommune på den nordvästra kusten. Färjenätet är därför en viktig del av kollektivtrafiken. Den första skylten är redan på plats och testas. Under 2014 kommer 39 kajer med mer än hundra påstigande per dag att ha en informationstavla.

Hogia har det senaste året satsat stort på att komma in i Norge med sina informationssystem för kollektivtrafiken. Affären är den första stora på kollektivtrafiksidan i Norge. Avtalet med Møre og Romsdal fylkeskommune är därför en viktig affär för Hogia. 

– Vi kommer att besöka fler fylken och kan använda Møre og Romsdal fylkeskommune som en god referens. Vi ser fram emot att erbjuda norrmännen många användbara informationslösningar för deras kollektivtrafik, säger Bengt Carlsson, verksamhetsområdeschef på Hogia Public Transport Systems.

Hogia PubTrans, navet för realtidsinformation, används även i kollektivtrafiken i bland annat Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn, Västsverige och Skåne. 70 procent av svensk, dansk och finsk kollektivtrafik hanteras i dag i Hogias nav.