E-handeln fortsätter sin kraftiga tillväxt. Första kvartalet 2014 ökade försäljning med 16 procent och framförallt är det branscher som tidigare haft begränsad försäljning på nätet som växer kraftigt.
Bygghandeln ökade sin försäljning på nätet med 36 procent under kvartalet, ungefär tre procent av branschens totala försäljning sker via internet vilket motsvarar cirka 1 miljard kronor. Det framgår av e-barometern för första kvartalet 2014 som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
Ännu ett kvartal visar den svenska detaljhandeln en försäljningstillväxt på internet på drygt 15 procent. Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 42,5 miljarder kronor i Sverige 2014.
Sju av tio konsumenter e-handlade varor under första kvartalet 2014 och fortsatt är det främst kläder, hemelektronik samt böcker och andra medieprodukter som e-handlas. Men allt fler väljer också att köpa mer otympliga varor som byggmaterial, möbler och vitvaror via internet, och det är inom dessa branscher tillväxten är som starkast just nu.
- En mognare e-handel, som också i ökad utsträckning omfattar större och mer skrymmande varor som möbler och byggvaror, ställer högre krav på flexibla leveranser. Därför har logistikföretagen det senaste året utvecklat tjänster för hemleveranser som är bättre anpassade till konsumenters vardag, vilket kommer driva näthandeln av dessa varor ytterligare, säger Arne Andersson e-handelsexpert på PostNord.