Som officiell logistikpartner för Cirque du Soleil kan DHL Express leverera den globala underhållningsturnén till Malmö.
DHL Express, leverantör av internationella expressleveranser, levererar Cirque du Soleil till Malmö i början av maj. Som officiell logistikpartner till det internationella liveunderhållningsföretaget sköter DHL all eventlogistik vid Cirque du Soleils arenaturnéer världen över och nu kommer de till Sverige. Från den 1 maj till den 4 maj intar Cirque du Soleils spektakulära föreställning Dralion Malmö Arena.
Cirque du Soleil bildades av en grupp gatumusikanter 1984 i Kanada och har idag sitt huvudkontor i Quebec där alla deras föreställningar skapas. Företaget har 5 000 anställda, varav drygt 1300 artister från 50 olika länder. Deras föreställningar har setts av fler än 100 miljoner personer i fler än 300 städer i fler än 40 länder världen över.
Föreställningen Dralion har setts av mer än 7 miljoner människor runt om i världen sedan dess premiär 1999 i Montreal. I showen sammansmälts 3000 år gammal kinesisk akrobatik med Cirque du Soleils mångsidiga uttrycksformer, med inspiration av österländsk filosofi och strävan att uppnå harmoni mellan människa och natur.
Som officiell logistikpartner hanterar DHL de viktiga logistikkraven för Cirque du Soleil som bland annat består av upp- och nedsättning av föreställningar samt förflyttning mellan arenatillställningar. I den föreställning som kommer till Malmö Arena innebär det konkret att DHL bland annat transporterar en stor mammutliknande pjäs som är 19 meter bred och 8 meter hög som ingår i scenografin. Det är också över 3000 olika kostymer med skor, hattar, accessoarer och kostymdelar som ska förflyttas och endast kostymteamet reser med 58 stora väskfodral, 7 tvättmaskiner och 3 torktumlare.
- Vi är mycket glada över att Cirque du Soleil kommer till Malmö med föreställningen Dralion i början av maj. Partnerskapet betyder mycket för oss då det ger DHL Express en unik möjlighet att visa vårt samarbete med Cirque du Soleil bakom kulisserna för våra kunder. Eventlogistik kräver alla ingredienser i leveranskedjan: pålitlighet, snabbhet, säkerhet och tillgänglighet och en av våra grundpelare är att leverera utmärkt service till våra kunder, säger Ted Söderholm, vd, DHL Express Sverige.