Logistik & Transportmässa på gång i Göteborg

Förra årets mässa. Fotograf: Niklas Maupoix
Jan Nilsson är Mäss och konferensansvarig. Fotograf: Niklas Maupoix

Logistik- & Transportmässan är Sveriges ledande konferens inom området. I år går mässan av stapeln den 7-8 maj på Svenska mässan i Göteborg för 16:e gången. Mässan representerar hela branschen och forumet öppnar upp för en dialog och kunskapsutbyte med möjlighet till att knyta nya kontakter inom branschen.

Hur är din syn på årets mässa?

- Här tar du del av de mest intressanta konferensspåren. Många av våra utställare återkommer år efter år, förvissade om att det är i Göteborg, Sveriges logistikcentrum, som de viktigaste branschaktörerna samlas. Nya utställare tillkommer då vi själva anser att det är här det händer, säger Jan Nilsson Mäss och Konferensansvarig.

Vad har ni gjort för att utveckla mässan?

- Inför i år har vi arbetat ännu hårdare för att nå den grupp som ligger oss väldigt varmt om hjärtat – ledande företrädare för de varuägande företagen. Vi hoppas givetvis att både mässan, konferensen och våra fria seminarier på aktivitetsytan ska träffa rätt för alla som har intresse i en av Sveriges viktigaste branscher. Den som får Sverige, Europa och hela världen att rulla. Ledordet för samtliga konferensspår har varit ”hard core logistics”, poängterar Jan Nilsson.

Hur har ni tänkt kring upplägget?

- I år håller vi oss uteslutande till programpunkter som kan ge direkt ”kundnytta”. Konferensen är också hårdare kopplad till själva utställningen än vid tidigare mässor. Vi är väldigt stolta över att i hård konkurrens ha lyckats attrahera de stora namnen att komma till oss. Att besöka Logistik & Transport och delta i konferensen ska vara väl investerad tid, betonar Jan Nilsson.

Vad kan man som besökare förvänta sig på mässan?

- Som besökare kan man vänta sig en renodlad logistikmässa med en konferens som är ännu mer integrerad i utställningen än tidigare. Tanken är att vi ska få en tätare koppling mellan utställare och konferensdelegater. Du får också bra översikt om du vill se över och effektivisera dina flöden, materialhantering, logistik- och transportsystem, informerar Jan Nilsson.

Vad är nytt för i år?

- I år satsar vi på bland annat på konferensen Logistik & Intermodala lösningar med fokus på valet av transportslag och hur sjöfarten bättre kan stå sig i konkurrensen. Vi kommer även att ta med en spännande halvdag med seminarier om E-handel genom att se till trender och krav på aktörer, riskkapital och logistiklösningar. Seminariet Logistik & Makt tar upp hur makten fördelas i flödet mellan de olika aktörerna i en kedja samt kartlägger samhällsbehovet utifrån politiker, forskare och medborgares syn genom exempel från SSAB och Volvo. En av talarna vid seminariet är Ingvar Nilsson, upplyser Jan Nilsson.

- En liten teaser skulle kunna vara att makten kanske finns hos andra än vi tror. Vilken roll spelar slutkonsumenten nu och i framtiden? Skatteverket tycks vara en spelare med makt och ambitioner att ändra förutsättningarna när rättsväsende och andra myndigheter saknar ambitioner, säger Ingvar Nilsson.

Vilka trender ser du inom Logistik och Transportbranschen?

- Att logistikens betydelse kommer att öka i framtiden råder det ingen tvivel på. Morgondagens vinnare är de som kan hantera de snabba förändringarna på marknaden med effektiv logistik som grund. Många av dessa frågeställningar kommer att diskuteras på konferensen, berättar Jan Nilsson.

Vad får man inte missa på mässan i år?

- Onsdagen den 7 maj bjuder vi upp till räkfrossa och musikunderhållning mitt i mässhallen i syfte att försöka samordna konferensdeltagarna, utställarna och besökarna för ett kunskaps- och informationsutbyte inom branschen, informerar Jan Nilsson.

Vad vill du särskilt lyfta fram?

- Intelligent Logistik har en ny tävling och prisutdelning till Årets Logistikkommun. Listan över Sveriges bästa logistiklägen har blivit en branschnorm. Kriterierna för Årets Logistikkommun är något annorlunda och vill stimulera ökad insikt om logistikens roll i hela samhället. Vinnare blir den kommun som under året gjort mest för att handel, godslogistik, citylogistik, persontransporter och arbetspendling ska fungera optimalt. Faktorer som vägs in i bedömningen är hur det planeras för ny godslogistik, hur kommunens egen varuförsörjning fungerar och hur arbetspendlingen ser ut. Nomineringar och bedömningar sker i samarbete med sakkunniga från SKL, Sveriges kommuner och landsting, och med akademisk expertis, uppger Jan Nilsson.

Vad ser du mest fram emot?

- Att under två intensiva dagar träffa utställare, konferensdelegater och besökare för att mingla och utbyta tankar och idéer och ta del av nya kunskaper inom branschen, avslutar Jan Nilsson.