Lidls halmstadslager klart till sommaren

Utbyggnaden, som innebär att lagret växer från 29 000 till drygt 40 000 kvadratmeter, ökar lagerkapaciteten i Halmstad med drygt
Utbyggnaden, som innebär att lagret växer från 29 000 till drygt 40 000 kvadratmeter, ökar lagerkapaciteten i Halmstad med drygt

Livsmedelskedjan Lidl har ökat antalet butiker i sydvästra Sverige. Kedjans satsning på butiksbakat bröd har dessutom blivit en stor framgång, vilket ställer krav på utökade utrymmen vid ett av Lidls svenska centrallager i Halmstad. Ytterligare ett syfte med tillbyggnaden är att förse kedjan med lagerkapacitet inför nya butiksinvigningar.

Utbyggnaden, som innebär att lagret växer från 29 000 till drygt 40 000 kvadratmeter, ökar lagerkapaciteten i Halmstad med drygt 50 procent och rustar Lidl för fler butiksetableringar i södra Sverige. Den nya frysen får en yta på 3 500 kvadratmeter. Beräkningar visar att det nya lagret kan hantera varor till ett trettiotal nya butiker. När utbyggnaden står klar blir centrallagret i Halmstad nästan lika stort som företagets centrallager i Roserberg utanför Stockolm, vars yta uppgår till 43 000 kvadratmeter.

Hög efterfrågan på bake-off bidrog till utbyggnationen

- Ett ökande bake-off-flöde är en viktig orsak till utbyggnationen, efterfrågan är hög på vårt butiksbakade bröd. Vi behöver få plats med ytterligare en frys för att hantera bake-off-produkterna till våra butiker i södra Sverige. När utbyggnaden står klar till sommaren 2014 kommer vi att kunna lagerhålla alla våra bake-off-produkter själva. I dagsläget befinner sig samtliga bake-off-produkter i ett externt lager, säger Anne-Lill Lindholm, projektledare för utbyggnaden på Lidl Sverige.