Effektivt logistikflöde i superterminal

Årsta Kombiterminal har byggts för hög omsättningshastighet och en hög aktivitet. Illustration: Jernhusen Fastigheter
Årsta Kombiterminal har byggts för hög omsättningshastighet och en hög aktivitet. Illustration: Jernhusen Fastigheter

Årsta Kombiterminal befinner sig i slutfasen av byggnadsarbetet. Hyresgäster har flyttat in i byggnaden crossdock B och i verkstadsbyggnaden. Resultatet blir mycket bra och kommer att bli en effektiv terminal för både tåget och varubilar.

Byggnationen av Årsta Kombiterminal startade augusti 2012 - ett toppmodernt logistikcenter där transporter kan ta sig nästan hela vägen in till city via järnväg. ICA och Kyl & Frysexpressen flyttade in lagom till årsskiftet. ICA har valt att flytta delar av sitt kyl- och fryslager från Jordbro till Årsta för att korta ner avstånden till många av  sina butiker.

– Kunden har haft frihet att styra och jag tror de är helt nöjda, berättar Per Gustafsson, affärsutvecklare på Jernhusen, som är projektets byggherre.

Ökad effektivitet och minskade utsläpp

Det är nytänkande i byggnader och terminalfunktioner som utmärker projektet. Terminalen har uppgraderats till en modern kranterminal som ökar effektiviteten och minskar utsläppen. Kranarna, som nu startats upp, kan lyfta containers, växelflak och tågvagnar direkt från tågspåren in i terminalbyggnaden. Där omfördelas godset för vidare transport med lastbil.

– Idén är att skapa förutsättningar för ett effektivt logistikflöde med minimal manuell hantering av godset, som i huvudsak hanteras av terminaltraktorer, säger Per Gustafsson.

Terminalen består av en kyldel på 9600 kvadratmeter samt en uppvärmd crossdock på 5600 kvadratmeter.  De stora ytorna, att få allting klart i tid samt att lyckas med en effektiv produktion samtidigt som terminalen varit öppen är några av de utmaningar man har fått tackla.

Crossdock A ska vara klart till 1:a april då Carrier Transport flyttar in. En ny Gatebyggnad och terminalgate ska också färdigställas till detta datum.

– Nu satsar vi allt på att vara färdiga till dess, avslutar Per Gustafsson.