Den svenska e-handeln blomstrar: Nätshoppare spenderar i snitt över 1000 euro per person och år - mestadels på böcker, kläder och hemelektronik. Samtidigt genererar näthandeln i Sverige en årlig omsättning på över 7 miljarder euro och beräknas fortsätta öka. Nyligen avslutades Sveriges viktigaste mässa inom e-handel, Distanshandelsdagen i Borås.
Eventet inleddes med en nyhet: Organisationen Svensk Distanshandel byter namn till Svensk Digital Handel. I linje med det nya namnet avslöjade ordförande Freddy Sobin organisationens nya vision ”Vartannat köp är digital".
Talare på "Stora scenen" fokuserade på temat internationalisering. Mycket uppskattad var Colin Moon, grundare av Colin Moon Communications, med sin föreläsning "Internationell och interkulturell kommunikation", där han lyfte fram den svenska kulturens egenheter i affärssammanhang och gav rekommendationer för hur man lyckas med sin internationaliseringsstrategi, tillsammans med ironiska påståenden som: "Svenskarna har förmöten inför mötena om sina processmöten", något som nästan varje deltagare kunde relatera till.
Hur kommer framtida betalningslösningar se ut? Och hur kan nya, skräddarsydda affärsmodeller skapas? Dessa och andra frågor var ämnena på den "Akademiska Scenen", där e-handel från ett praktiskt perspektiv kopplades ihop med insikter från den akademiska världen. Bland talarna fanns berömda forskare som Jonathan Reynolds, Academic Director för Oxford Institute of Retail Management (OXIRM), och Niklas Arvidsson, docent i industriell ekonomi vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm (KTH).
För att vinna marknadsandelar över de nationella gränserna driver många e-handlare en internationaliseringsstrategi. Men för att nå ut till målgrupper utanför de Skandinaviska länderna måste tekniska, språkliga och kulturella hinder tas hänsyn till och övervinnas.
"Platina Scenen" var ännu en nyhet på Distanshandelsdagen 2014. Där hade Platina-partners möjlighet att hålla sina egna föreläsningar. Fokus låg på kundupplevelse och hur man kan stärka kundlojaliteten genom att använda anslutna försäljningskanaler.
Distanshandelsdagen erbjöd en idealisk plattform för att möta kunder, potentiella kunder och partners både för utställare och besökare. 120 utställare, från områden som IT-system och betalningslösningar, logistik och e-handel, visade upp sin senaste teknik och innovationer.
Distanshandelsdagen har årligen ökat i både storlek och antal deltagare och år 2015 tar eventet plats i Göteborg.