Första hyresgästerna flyttar in i Årsta Kombiterminal

Terminalen har byggts för en hög omsättningshastighet och en hög aktivitet. Foto: Jernhusen
Terminalen har byggts för en hög omsättningshastighet och en hög aktivitet. Foto: Jernhusen

Årsta Kombiterminals första hyresgäster flyttade in vid årsskiftet och nu befinner sig projektet i slutfasen av byggnadsarbetet. Terminalen består av en kyldel på 9 600 kvadratmeter samt en uppvärmd crossdock på 5 600 kvadratmeter.

- Projektet fortlöper enligt tidsplan, vi befinner oss för närvarande i slutfasen med den första fastigheten, där Kyl & Frysexpressen och ICA flyttade in lagom till årsskiftet. Under hösten har våra entreprenörer bland annat ägnat sig åt invändiga installationer. Ica väljer att flytta delar av sitt kyl- och fryslager från Jordbro till Årsta för att korta ner avstånden till många av sina butiker, säger Per Gustafsson, affärsutvecklare på Jernhusen, som är projektets byggherre.

I början av december togs de två portalkranar som anlagts i anslutning till logistikbyggnaderna i drift. Kranarna kan lyfta containers, växelflak och tågvagnar direkt från tågspåren. Godset kan transporteras inom terminalen till crossdockbyggnaderna och sedan omfördelas för vidare transport med lastbil.

Påkörningsskydd i väggar och portar
I Årsta Crossdocks strävar Jernhusen efter att skapa förutsättningar för ett effektivt logistikflöde med minimal manuell hantering av godset, som i huvudsak hanteras av terminaltraktorer.

- Terminalen har byggts för en hög omsättningshastighet och en hög aktivitet. Här kommer många logistikaktörer att vara verksamma samtidigt, vilket ställer krav på hållbara material ibland annat väggar, golv och portar. Vi har bland annat installerat påkörningsskydd i väggar och portar, vilket krävs när hela lagerkapaciteten omsätts på daglig basis, säger Per Gustafsson.

För att minska terminalens miljöpåverkan har Jernhusen valt att installera LED-belysning och styrsystem till portar som gör att hyresgästerna själva kan påverka sin energiförbrukning.

- Vi har ännu inte skrivit på några hyresavtal med intressenter i terminalens andra byggnad. Vi förhandlar just nu med flera intressenter, men eftersom logistikbranschen är en lågmarginalbransch tar det i allmänhet något längre tid att hitta hyresgäster till ett nybyggnationsprojekt än till befintliga logistikfastigheter, säger Per Gustafsson.