Rafako placerar elbussens batteri i chassit

​​​​​​​​​​​​​​Rafakos Ebuss, som presenterades under COP24-konferensen i Polen, är en 10,5 meter lång, så kallad singeldäck midi-buss för användning inom städernas kollektivtrafik. Foto: Rafako Group

Var ska batterierna placeras i en elektriskt driven buss? Inte på taket, inte heller på baksidan. Polska tillverkaren av anläggningar för energisektorn, Rafako, sätter batterierna in i bussarnas underreden, i chassit. Rafakos nya E-buss-prototyp representerar därmed en exklusiv tvåvägsinnovation och en ny trend.

Detta är, enligt företaget, det första steget i elektromobilitetens värld som tas av ett företag, som huvudsakligen sysslar med elproduktion och som nu presenterar en lösning med integrerade batterier i chassit, en absolut raritet inom den aktuella bussmarknaden.

Rafako har därmed tagit ett kliv från elproduktion till eldrivna bussar.

Företagsgruppen är baserad i Racibórz, 150 km väster om polska Krakow. Företaget tillhör gruppen PBG och är ledande på den polska kraftproduktionsutrustningen och EPC-marknaden. Dessutom är Rafako en av de största pannproducenterna i Europa.

 - Just nu utvecklar vi aktiviteter relaterade till området för förnybar energi och elektromobilitet. Inom ramen för detta har vi tagit fram vår första Rafako Ebus-prototyp, meddelade företaget nyligen. Prototypen är, enligt Rafako, den första europeiska eldrivna bussen med batteriet i chassit.

- De flesta av fordonets komponenter konstruerades och byggdes innan batterilösningen omsattes i praktiken, förklarade Michał Maćkowiak, chef för innovation i Rafako, under sin presentation i Katowice.

Bussen har fritt utrymme på taket och därmed betydligt lägre vikt. Genom att placera batterierna i chassit kan tillverkaren frigöra utrymme i taket för att kunna placera dit extra solpaneler.

Dessutom gör det möjligt att begränsa fordonets höjd till 3,2 meter jämfört med en eCitaro som når en höjd på 3,4 meter.

Enligt Rafako bidrar modellen till en viktminskning på upp till 10 procent. Därmed uppnås 5 procent mer passagerarkapacitet. Dessutom ökar bussens stabilitet, enligt Rafako. Jämfört med bussar som har tunga skrymmande batterier på taket, ökar stabiliteten med 20 procent på grund av batteriernas lägre tyngdpunkt.

Bussens förortsversion kommer att vara utrustad med NMC-batteri på 144 kilowattimmar. Stadsversionen av Rafako Ebus kommer att förses med 61 kWh LTO-batteri, som enligt Rafako kan laddas upp snabbt till 90 procent på bara 15 minuter.