Bygget av Europas längsta fullskaliga testbana för tåg med passiv magnetisk levitation tar form i Polen

Nevomo-projektet samfinansieras av Europeiska unionen från europeiska regionala utvecklingsfonden under programmet för intelligent utveckling. Projektet genomförs under tävlingen av Nationellt centrum för forskning och utveckling som kallas Fast Track. Illustration: Nevomo-projekt

Nevomo, utvecklaren av den innovativa, hyperloop-inspirerade MagRail-tekniken, har slutfört den första etappen av byggandet av den längsta testbanan för passiv magnetisk levitation i Europa.

I den sydöstra delen av Polen, i CIECH Sarzynas lokaler i vojvodskapet Podkarpackie, byggdes ett järnvägsspår som mätte 700 meter i en konstruktionsstandard och som tillåter en hastighet på upp till 160 km/h (99,5 mph).

Magnetisk levitation

magnetic levitation test track

Testbanan i Nowa Sarzyna (i bilden) kommer att användas för att testa magnetisk levitation, drift av fordon och infrastruktur, drift av kraftsystem och samarbete mellan fordon och infrastruktur.

- I början av mars började vi installera den utrustning som behövs för magnetisk levitation - en linjärmotor mellan rälsen, en levitationsstabiliserande löpbana på det yttre skenområdet och ett strömförsörjningssystem. Under tiden håller vi också på att montera en prototyp av fordonet vi vill sväva. Vi planerar att starta fullständiga tester redan i sommar, säger Łukasz Mielczarek, Head of Infrastructure & Co-grundare av Nevomo, och tillägger,

- Genom dessa framgångsrikt genomförda tester är dörren öppen för pilotimplementeringar. Vi planerar att göra det tillsammans med vår partner Rete Ferroviaria Italiana, den italienska infrastrukturförvaltaren.

Kan köras längs samma linjer

Magnetisk järnvägsteknik, kallad MagRail, utvecklades av Nevomo för att avsevärt öka effektiviteten hos befintlig järnvägsinfrastruktur. Denna globalt unika lösning gör att både magnetfordon och konventionella tåg kan köras på samma linjer utan att göra några förändringar i den befintliga rullande materielen.

Magrail technology tests on a full-scale to start this year

Nevomo-tåg på en station i en storstad. Illustration: Nevomo

På grund av den linjära elektriska framdrivningen, avancerad automation och fenomenet magnetisk levitation kommer järnvägsfordon att kunna färdas längs befintliga järnvägsspår med hastigheter upp till 550 km/h (342 mph).

MagRail-tekniken möjliggör helautomatisk körning, ökad frekvens, kontaktledningsfri och mänskliga felfri drift, med tidtabeller anpassade efter passagerarnas behov och ändrade passagerarflöden.

Lägre byggkostnader

Som ett resultat kommer implementeringen av MagRail-tekniken att avsevärt öka kapaciteten på järnvägslinjer och minska underhållskostnaderna med cirka 20–30 procent. MagRail innebär också lägre byggkostnader jämfört med höghastighetsjärnvägar.

Om CIECH Sarzyna

CIECH Sarzyna är ett av nyckelföretagen i CIECH-gruppen, och tillsammans med Proplan representerar det affärsenheten AGRO i CIECH-gruppen. Företaget är specialiserat på tillverkning av växtskyddsmedel (PPP) och är den största polska tillverkaren av växtskyddsmedel och en försäljningsledare på herbicidmarknaden.

Företaget stödjer, förutom viktiga europeiska länder, även marknader i Nord- och Sydamerika, Asien, Afrika och Australien. Dess produkter når över 40 länder runt om i världen. CIECH Sarzynas moderna fabrik belägen i sydöstra Polen är en av de viktigaste fördelarna med företaget.