Bayern minskar antalet dieseldrivna lok

Tyska järnvägsbolaget BayernBahns ellok 140-856-6 tjänstgör på en helelektrifierad sträcka. Foto: Wikimedia, kredit: Rolf Heinrich

Ett förslag som går ut på att avsevärt minska användningen av dieseldrivna tåg till förmån för renare bränslealternativ, presenterades nyligen för tyska delstaten Bayerns transportminister Joachim Herrmann.

Projektet som heter Bayerische Elektromobilitäts-Strategie Schiene (BESS) är avsett att stödja tyska regeringens klimatmål för 2025 och att göra järnvägen till ett mer attraktivt alternativ för passagerar- och godstransporter.

- Elmotorer är mer miljövänliga, tystare, effektivare, kräver mindre underhåll och är i stort sett betydligt billigare än dieseltåg, förklarade Herrmann den 23 januari vid en presskonferens.

Den federala transportstrategin innehåller medelfristiga planer för elektrifiering av fler interregionala linjer i Bayern, men delstaten vill också se lokala linjer elektrifierade. De ansvariga har identifierat sju prioriterade järnvägssträckor, utvalda genom en kostnads-nyttoanalys som exponerade trafiktäthetens omfattning och utförbarheterna för minskad användning av dieseldrift på redan elektrifierade rutter och i stadsområden. Dessa är:

Aschaffenburg - Miltenberg inklusive Aschaffenburg Hafenbahn (43 km);

Ebersberg - Wasserburg am Inn (19 km);

Holzkirchen - Lenggries, Schaftlach - Tegernsee och Holzkirchen - Bayrischzell (84 km);

Simmelsdorf-Hüttenbach - Neunkirchen am Sand (10 km);

Kaufering - Landsberg am Lech (5 km);

Markt Erlbach - Siegelsdorf (18 km);

Neu-Ulm - Memmingen - Kempten inklusive Senden - Weißenhorn (94 km).

Kostnaden för detta trafikpolitiska paket uppgår till 600 miljoner euro.

Delstaten avser också att finansiera ett pilotprojekt för att kunna bedöma lönsamheten för "innovativ" lokteknik som kan minska utsläppen på sträckor som ännu inte är utsedda för elektrifiering. Förslagen omfattar:

Eco DeMe Train, ett "eko diesel-elektriskt tåg ”med flera motorer” där ett diesel lokomotiv åtföljs av en släpvagn som har utrustats med en strömöverföringsvagn. Den skulle kunna mata in el via overhead-elektrifiering, vilket möjliggör även bimodoperation på sträckan Mühldorf- München.

Bayerns transportministerium meddelade att cirka 3 200 km av totalt 6 700 km offentliga järnvägar i Bayern elektrifieras för närvarande och arbetet pågår även på linjen München-Lindau, som beräknas bli färdigbyggd år 2021.

Källa: Bayerns Transportministerium.