Postnord: Julhandeln fortsätter att flytta ut på nätet

Foto: Martin Stråmo
Foto: Martin Stråmo

Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor i år, varav 6,4 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att var tredje julklapp kommer att inhandlas via internet i år. Det framgår av PostNords julprognos, baserad på kommande e-barometern för kvartal tre 2017.

Förra året e-handlade svenska konsumenter julklappar för cirka 5,5 miljarder. I år spås alltså den siffran öka med hela 14 procent. Det innebär också att var tredje julklapp kommer att inhandlas på nätet i år, vilket kan jämföras med julhandeln 2014 då 24 procent av julklapparna handlades online. De främsta skälen till att e-handeln tar marknadsandelar under julhandeln är att det är bekvämt och enkelt.

– Allt större andel av julklappsinköpen flyttar online, andelen blir större och större för varje år som går. Jag tror att många konsumenter vill ha möjlighet att handla från ett större utbud, jämföra priser och slippa trängas i butiker. Helt enkelt göra smidiga julklappsinköp hemifrån, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Varannan person (46 procent) anger att de kommer att e-handla julklappar och högst är andelen bland 18-49-åringarna, där nästan 7 av 10 tänker köpa en del av sina julklappar på nätet. Dessutom säger nästan hälften av dessa att de kommer att köpa mer än hälften av julklappsinköpen online, och var tionde respondent kommer att handla samtliga sina julklappar online. Böcker är den givna julklappen, följt av kläder och leksaker. 

Enligt undersökningen planerar var femte konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som tänker e-handla julklappar är andelen ännu större; cirka fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

Allt tyder alltså på att paketvolymerna kommer att öka kraftigt även inför denna jul. Det gör det ännu viktigare att säkerställa att hanteringen av alla paket fungerar. PostNord stärker därför upp alla delar av verksamheten, allt från effektiviteten på terminalerna till leveranserna till butikerna och till slutkund. Det kommer att bli högt tryck både hos ombuden och på hemleveranserna.

För att möta det ökade trycket har PostNord bland annat anslutit fler ombud och stärkt kapaciteten hos de befintliga serviceställena så att de kan serva flera kunder parallellt. Samtidigt förlänger vi öppettiderna hos kundtjänst, levererar paket på lördagar och sätter in extra transporter under julperioden.

– Som alltid är julen den mest intensiva perioden under året, inte bara för konsumenter och detaljister utan även för oss distributörer. Det kommer att välla in julklappar på våra terminaler som ska vidare ut i butiker, till ombud, ner i postlådan eller direkt hem till konsumenterna. Ett tips inför denna jul, i och med att volymerna kommer att vara skyhöga, är att vara ute i god tid, speciellt om du handlar från utländska sajter, säger Carin Blom.