Ny logistikapp från Optidev

Optidevs vd, Fredrik Logenius. Foto: Frdrik Logenius

”Logistik handlar om att ha produktionsövervakning och kontroll i realtid över alla mobila enheter som används i logistikkedjan – från plock till leverans. Vad har levererats och när, och hur mycket är kvar att göra? Nu samlar vi all betydelsefull data våra kunder behöver i en app”  Det säger Fredrik Logenius, vd på Optidev,

Fredrik Logenius visar hur den nya appen TrueMobile Control Center fungerar. Med ett användarvänligt gränssnitt kan ansvarig hos en logistikaktör snabbt se hur mycket som lastats och av vem, när det levererats, överlämnats och hämtats, om det kom iväg i tid, hur mycket som är kvar att göra och eventuella avvikelser. TrueMobile Control Center samlar inte bara in all data från alla mobila enheter, den gör även om data till snabbt avläsbara rapporter i siffror och grafer som beslutsstöd för snabba beslut.

– Att till exempel kunna se hur många leveranser som utförts och hur många som är kvar, innebär att man snabbt kan allokera resurser. Kanske behöver man ta in mer personal för att hålla utlovade leveranstider. Med TrueMobile Control Center går det att få Business Intelligence från varje enskild mobil enhet i logistikkedjan.

Med appen kan Optidevs kunder även felanmäla mobila enheter som är trasiga eller behöver service. I dag görs det på en servicewebb. Nu är det bara att scanna enheten med mobilen så skickas en utbytesenhet inom 24 timmar färdig att använda.

– All data har funnits tidigare i olika system, men jag vet ingen som erbjuder den användarvänligt samlad i en app. Jag tror att Optidev är först i världen. TrueMobile Control Center kommer definitivt förändra och effektivisera våra kunders sätt att arbeta, avslutar Fredrik Logenius.