DHL sätter upp mål om nollutsläpp

DHL- koncernen sätter upp ambitiösa mål för att hoppas kunna bidra till att begränsa den globala uppvärmningen. Foto: DHL
DHL- koncernen sätter upp ambitiösa mål för att hoppas kunna bidra till att begränsa den globala uppvärmningen. Foto: DHL

Deutsche Post DHL Group, vill minska all logistikrelaterade utsläpp till noll innan år 2050. Som en strävan för att uppnå detta ambitiösa nya mål, hoppas koncernen kunna bidra till att begränsa den globala uppvärmningen till högst två grader, som fastställdes vid klimatkonferensen (COP 21) i Paris 2015 och FN:s 2030 agenda för hållbar utveckling.

Deutsche Post DHL Group vill också bli marknadsledande inom grön logistik och planerar därför att expandera sin portfölj av gröna produkter och tjänster för att hjälpa kunder att åstadkomma sina egna klimatskyddsmål.

– De val som vi gör idag kommer att avgöra hur våra barn lever om 20 år, säger Frank Appel, vd på Deutsche Post DHL Group.

Deutsche Post DHL Group klimatskyddsmål av logistik med nollutsläpp innan år 2050 gäller både företagets egen verksamhet och alla dess underleverantörer. I klimatmålet ingår också fyra delmål som ska uppnås innan år 2025 som en del av koncernens miljöskyddsprogram GoGreen:

* Globalt ska Deutsche Post DHL Group öka koldioxideffektiviteten inom den egna verksamheten och hos sina underleverantörer med 50 % jämfört med 2007.

* Lokalt kommer koncernen förbättra livet för människor precis där de bor och arbetar genom att använda rena transportlösningar.

* Deutsche Post DHL Group kommer att hantera 70 % av sina egna upphämtningar och leveranser med rena transportlösningar såsom elektroniska fordon eller cyklar.

* Mer än 50 % av försäljningen kommer att innehålla gröna lösningar för att göra kunders logistikkedja grönare.

* Gruppen kommer också att utbilda och certifiera 80 % av sina anställda som GoGreen-specialister innan år 2025, och aktivt involvera dem i sina miljö- och klimatskyddsaktiviteter.

Dessa nya klimatskyddsmål och aktiviteter baseras på koncernens erfarenhet av sitt eget miljöskyddsprogram GoGreen. Det tidigare klimatmålet – att förbättra koldioxideffektiviteten med 30 % jämfört med år 2007 – uppnåddes år 2016, fyra år tidigare än planerat, och detta tack vare en rad olika åtgärder för att optimera koncernens fordonsflotta, byggnader och logistiknätverk.

Koncernens miljöskyddsprogram GoGreen bygger på två grundprinciper: Förbränn mindre och bränn rent. ”Bränna mindre”-metoden handlar om att minska energiförbrukningen utan att ändra energikällan, som åtgärder för att förbättra lastkapaciteten. ”Bränna rent” fokuserar på att använda gröna energikällor och bränslen, som elektroniska fordon vid upphämtning och leverans. Genom att kombinera båda principerna uppnås ett optimalt resultat. Deutsche Post DHL Group involverar också sina kunder i optimeringsåtgärder. Koncernen har en rad standardiserade lösningar samt skräddarsydd support genom sina GoGreen-tjänster. Tjänster som hjälper kunder att minska utsläppen i sina egna transportkedjor.