Hemköps e-handelsmodell, med samma sortiment och priser på nätet som i butik och med hemkörning av varorna för endast 20 kronor, har blivit en succé. Nu utökas e-handeln även till Göteborg med två butiker: Hemköp Stigbergstorget samt Hemköp Mölnlycke.
Sedan tidigare erbjuder Hemköp e-handel med så kallat lösplock (beställ på nätet och hämta dina matkassar i din butik eller få dem hemkörda för endast 20 kr) i fem butiker i Stockholm.
Men nu utvidgas erbjudandet även till två av Hemköps butiker i Göteborg.
– Vi är oerhört glada över att nu kunna leverera vår starka e-handelslösning även till Göteborg! Totalt erbjuder vi nu hemleverans av mat från Hemköp till mer än 1 miljon potentiella hushåll, säger Thomas Gäreskog, vd för Hemköp.
En utvärdering av e-handeln hitills visar att söndagar är den populäraste beställningsdagen och måndagar den populäraste leveransdagen. I Stockholm väljer cirka 90 procent av kunderna att få sina ordrar hemlevererade.
Under nästa år kommer ännu fler butiker att erbjuda e-handel och på sikt även på fler orter än Stockholm och Göteborg
– Stockholm och Göteborg är enbart första stegen i vår utrullningsplan. Vi är väldigt nöjda över att Hemköps e-handel är så framgångsrik och arbetar nu för fullt för att säkra att så många som möjligt runt om i Sverige ska kunna beställa mat av Hemköp, säger Anna Åkesson, chef för e-handeln på Hemköp.
Nätförsäljningen av livsmedel har hittills i år stigit med 34 procent, enligt Svensk Digitalhandel, och där lösplock visar den starkaste ökningen med 45 procent.