Lansering av Scanias nästa lastbilsgeneration

Foto: Scania

Totalt har 20 miljarder kronor investerats i utvecklingen av nya produkter och tjänster, liksom i produktionen. Satsningen på den nya generationen är den största någonsin i bolagets 125-åriga historia. 

– Den nya generationen Scania levererar på alla punkter i vår strategi att vara ledande inom hållbarhet, vara förarnas favorit och ge bilägarna branschens bästa lönsamhet, säger Scanias vd och koncernchef Henrik Henriksson inför att bolaget senare idag presenterar de första modellerna i sin nya generation lastbilar.

Utvecklingen av den nya lastbilsgenerationen har skett vid Scania Tekniskt Centrum i Södertälje, där närmare 4 000 av bolagets 18 000 anställda i Sverige är verksamma.

I småländska Oskarshamn har Scania gjort sin enskilt största industriella satsning på två decennier. Drygt 2 miljarder kronor har investerats i bland annat ett nytt grundmåleri och en ny karossverkstad.

I Scanias nya lastbilsgeneration är också andelen svensktillverkade artiklar och komponenter högre än i den nuvarande. Med Scanias egna produktion inräknad svarar fordonsindustrin i Sverige för närmare 50 procent av det totala förädlingsvärdet från tillverkningen.

Lanseringen av Scanias nya lastbilar sker inför särskilt inbjudna gäster i Paris