”Undantag från kör-och vilotiderna måste förlängas”

Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag. Foto: Sveriges Åkeriföretag
Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag. Foto: Sveriges Åkeriföretag

Olyckan på Södertäljebron den 24 juni skapar fortsatt långa förseningar på en av Sveriges viktigaste vägpassager.  Därför är Transportstyrelsens upphörande av undantaget från kör-och vilotiderna felaktigt. Det anser Sveriges Åkeriföretag som i en skrivelse kritiserar beslutet,  som motiverats med att trafikstörningen och den förändrade färdtiden nu är känd.  Det skriver branschorganisationen på sin webbplats.

Efter olyckan utfärdade Transportstyrelsen särskilda undantag från kör-och vilotiderna. Undantaget från EU-förordningen innebar att företag som bedriver yrkesmässig trafik bland annat under en tvåveckorsperiod tilläts förlänga den dagliga körtiden och korta ner dygnsvilan.
Men undantaget upphörde således att gälla den 29 juli, med hänvisning till att Transportstyrelsen gjorde en bedömning att störningen nu är känd, och att åkeriföretagen därför kan planera sina rutter därefter.

Men Sveriges Åkeriföretag menar att det är oklart när bron är reparerad och att köerna fortfarande är omfattande.
I en skrivelse till Transportstyrelsen uppmanar Sveriges Åkeriföretag därför till en omvärdering av beslutet, och efterfrågar fortsatt dispens från kör- och vilotiderna till dess att Södertäljebron åter är i bruk.
 -  Det är inte rimligt att linjer som sätts ur spel på grund av oförutsägbara köer inte ska kunna få undantag vid extrema trafiksituationer. Det är timslånga köer på grund av den kraftigt försämrade trafiksituationen i Södertälje, skriver Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag.  
 - Bron är fortfarande avstängd, och många av våra medlemmar sitter i onormalt långa köer. Vid extraordinära situationer måste Sverige kunna ansöka om dispens från kör- och vilotiderna hos EU, avslutar Gegö. 

Källa: Sveriges Åkeriföretag/Tove Winiger