Träta kan försena tonnageskatt

Finansminister Magdalena Andersson. Foto: Magnus Lanje
Finansminister Magdalena Andersson. Foto: Magnus Lanje

Den svenska tonnageskatten kan försenas. EU-kommissionen ifrågasätter regeringens bedömning om att skatten, i praktiken ett statligt stöd till sjöfarten, går att förena med EU-reglerna.
-Det finns en risk att det försenas, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.

Hon säger att hon talade med den ansvarige EU-kommissionären i veckan och att regeringen fortsätter att ligga på kommissionen. Det nya systemet, vars motsvarigheter finns i många andra länder, ska göra den svenska sjöfarten mer konkurrenskraftig genom mer gynnsamma skattevillkor.
-Vårt förslag är helt rimligt, säger Andersson.

Regeringen lämnade sin proposition till riksdagen i maj och tanken var att riksdagen skulle fatta beslut före midsommar. Reglerna skulle införas den 20 juli och det nya systemet för beskattning börja tillämpas från årsskiftet. Nu kan det inte tas något riksdagsbeslut förrän tidigast i september, eftersom riksdagen är stängd under sommaren.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger att regeringen har gjort bedömningen att det svenska systemet är jämförbart med de i andra EU-länder och att det bara skulle vara en formsak att få det godkänt.
-Men det har visat sig vara lite svårare än vi trott, säger Johansson men understryker att regeringen ändå siktar på att reglerna ska börja tillämpas vid årsskiftet.

Fakta: Tonnageskatt
I Sverige betalar rederierna konventionell bolagsskatt på vinsten precis som alla andra företag. En tonnageskatt innebär att rederiernas inkomst fastställs schablonmässigt utifrån fartygens tonnagevolym, alltså last - och passagerarkapacitet.
Tonnaget bedöms vara ett mått på fartygens lastkapacitet och därmed intjäningsförmåga och systemet innebär att rederiet betalar skatt på sitt faktiska tonnage, oberoende av de reella vinsterna och förlusterna i verksamheten.
Om tonnageskatt införs i Sverige blir det frivilligt för rederierna att gå över till tonnageskatt i stället för konventionell bolagsskatt.
Källa: Svensk Sjöfart, Sjöfartsnytt
(TT)