Efter sommaren påbörjar Hemköp sin e-handelsverksamhet. Som ett första steg i Hemköps e-handelssatsning kommer kunderna efter sommaren erbjudas middagslösningar i form av färdigplanerade matkassar.
I en andra fas kommer Hemköp under hösten att även starta traditionell e-handel med lösplock med start i tre butiker: Torsplan, Djurgårdsstaden och Stäket. Kunderna kommer att kunna välja mellan att få sina matvaror hemlevererade eller hämta upp dem i någon av de tre butikerna
– Vår e-handel kommer att präglas av matglädje och matinspiration, men även prisvärdhet och enkelhet. Våra kunder kommer alltså att känna samma sak som när de handlar i våra butiker säger Thomas Gäreskog.
– Vi vet att det finns en efterfrågan från våra kunder för båda dessa tjänster och det är med dubbel glädje jag ser att vi snart är i gång, säger Thomas Gäreskog, vd för Hemköpskedjan.
När det gäller matkassarna har Hemköp valt att samarbeta med företaget Middagsfrid som har lång branscherfarenhet av middagslösningar.
Under 2015 ökade försäljningen av livsmedel på nätet med 39 procent och i år förväntas ökningen hamna på ytterligare +38 procent, enligt HUI Research. Under första kvartalet 2016 var ökningen 32 procent. Middagslösningarna ökade med 21 procent, medan lösplocket ökade med 43 procent under samma period.