Energimyndigheten har bjudit berörda intresseorganisationer inom bland annat bygg- och transportsektorn till att lämna förslag på prioriterade områden och åtgärder i arbetet med att ta fram en strategi för en fossilfri transportsektor. Två viktiga faktorer för åkerinäringens förutsättningar att uppnå fossilfrihet är effektivare transporter genom längre och tyngre fordon, samt tillgången på hållbart biodrivmedel. Många enskilda åtgärder bidrar till lastbilens energieffektivitet, menar Sveriges Åkeriföretag.
- Arbetet med att minska utsläppen av klimatgaser är högt prioriterat i åkerinäringen, inte minst eftersom drivmedel är en av de högsta utgiftsposterna. Samtidigt är rätt kostnadsnivå avgörande för en internationellt konkurrensutsatt åkerinäring, säger Tove Winiger, politiskt ansvarig på Sveriges Åkeriföretag.
Mot bakgrund av utredningen Fossilfrihet på väg och Miljömålsberedningens betänkande kring ett klimatpolitiskt ramverk pågår arbetet med en strategi för en fossilfri transportsektor. Sveriges Åkeriföretag föreslår ett antal prioriterade områden, där utgångspunkten är behovet av förnybara, hållbara biodrivmedel samt att utnyttja fordonen maximalt.
Lastbilen är oumbärlig för transportsystemet, och kompletterar snarare än konkurrerar med järnvägen. Mätt i både värde och vikt transporteras ungefär 70 procent av allt gods i Sverige med lastbil. Samtidigt är lastbilstransporterna i huvudsak mycket korta, 92 procent av alla inrikes transporter är kortare än 30 mil.
- Vi behöver politiska beslut om en ökad andel fossilfritt för hela EU. Sverige kan inte gå före, enskilda länder kan inte lösa frågan. Klimatfrågan är global, och alla åtgärder för att skärpa klimatpolitiken måste ske i takt med EU och resten av världen.
- Att vara ett föregångsland innebär inte att den svenska näringen ska straffas ut. Det borde innebära att Sverige kan exportera klimatsmarta idéer, produkter och tjänster, avslutar Winiger.