Scania tog hem Postens logistikpris Postnord Logistics Award i hård konkurrens med de andra finalisterna Gina Tricot, OneMed och SKF.
Det var 14:e året i rad som logistikpriset Postnord Logistics Award delades ut. Priset går till det företag eller den organisation som skapat den mest effektiva, innovativa och kreativa logistiklösningen. Samtliga finalister i 2015 års upplaga visar att de lever upp till de höga krav på kreativitet, lönsamhet och hänsyn till miljö- och klimatpåverkan som juryn ställer. Priset delades ut vid en prisceremoni på Postnords huvudkontor i Solna. Scania vann med motiveringen:
Genom att i sin logistik även tillämpa den framgångsrika filosofin och arbetssättet i sin välkända produktionsmodell har en hållbar flödesorientering byggts upp från leverantör till färdig lastbil hos kunden. Arbetet har på kort tid gett betydande positiva effekter vad gäller kostnader, kvalitet, ledtider, lagernivåer och miljöpåverkan.
– Priset betyder oerhört mycket. Det är kul att få ett erkännande från en extern aktör. Det visar att vi är på rätt väg och ger oss energi på den resa vi har kvar, säger Jenny Marin, inbound logistic sustainability manager på Scania.
Vinnaren utses av en jury bestående av forskare, specialister och företagsledare – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet. Mats Abrahamsson, professor i logistik vid Linköpings universitet och styrelseledamot i PostNord, är ordförande.
- Scania har på ett kreativt och framgångsrikt sätt applicerat sitt systematiska produktionsupplägg i sin logistik. Det har bidragit till mycket goda reslutat i hela kedjan - ökad kvalitet, bättre ledtider, minskade kostnader och en minskad miljöpåverkan. Scania är med andra ord en värdig vinnare, säger Mats Abrahamsson.